20. oktobar
Број 287 • гтелив
· а. Телефон:
а уп • лист излази сваке суботе • Пева ( Редакција и администрација драгослана Уба оруна 7 6 3 22-21,
роју 3 дитара " |У • Поштански фах
4
215457,
_НАШНи_НАРОДНИ_ ОДБОРИ
и локални органи власти у друим земљама Др. јован ЂОРЂЕВИЋ
+ (
ћ ОЧЕТКОМ идућег месеца испу| њава се година дана од прогла= | шења · новог Савезног Општег закона о народним одборима, Сагласно том закону већ су изабрани и функционишу месни, срески и градски народни одбори у целој нашој земљи. У току овог и идућих месеци обавиће се избори за градске и рејонске народне одборе који већ раде на основу принципа иу складу са задацима новог закона о народним одборима.
' Не само по скоро сталним изборима који се врше за све народне одборе, и преко којих радни народ наше земље учествује у образовању својих претставничких органа и врши контролу над њиховим радом, него и по месту и задацима које имају у систему наше народне власти, народни одбори претставља-
ју државне установе од прворазред- |
ног значаја. Лењин је с правом тврдио да се у свим претходним системима и законодавствима није довољно обраћала пажња на органе самоуправе народа и да се ово питање сматрало за неважно, јер је уизгледало да у локалним јединицама може да остане све по старом“. (Дела, том ХХУМП, стр. 319, 111-е изд.. Оно што је Лењин констатовао за раније историјске периоде може се у пуној мери применити и данас. Борба народа за самоуправу, 'односно борба народа да у локалним јединицама активно учествују у управљању државним пословима претставља важан састојак опште борбе прогресивних, друштвених и политичких снага за истинску демократију. Може се без претеривања рећи, да се демократизам једног државног система мери према месту и улози локалних органа државне власти, тј. према ши-
__- рини и реалности “остварења прин-
мипа народног самоуправљања у локалним јединицама. - ;
ТУ новој Југославији, од самог почетка стварања нове државе на рушевинама старе централистичке и бирократске Југославије, Партија је обраћала највећу пажњу изградњи народноослободилачких одбора као локалних органа државне власти. Први револуционарни декрети нове власти и први важнији правни прописи, донети већ крајем 1941 г. и у току 1942 г. били су посвећени питањима организације, задатака и делатности. народноослободилачких одбора. Од тог времена до данас, како савезним тако и републичким законима и прописима, учвршћивала се и развијала организација народних одбора као локалних оргача нове народне власти, Општи закон о народним одборима од јуна 1949 т. сумира и повезује у складан систем најправилније поставке из ранијих закона и искоришћује најбоље искуство из досадашње изградње мнародних одбора. Полазећи од принципа - Устава ФНРЈ и тежњи за развојем народног самоуправљања на свим степенима изградње наше социјалистичке државе, нови закон о народним одборима је дао до данас најпотпунији систем организације локалних органа државне власти. 1 6 (КЛУ - Жоје су основне црте наших народних одбора: и |
1. — Народни одбори су локални органи државне власти у админи= стративно-територијалним јединицама: местима, градовима, градским рејонима и насељима, срезовима и областима. Народни одбори су претставнички органи које бира становништво административно-територијалних јединица на основу најширег демократског изборног система, тј. на основу општег, једнаког и непосредног изборног права путем тај“ ног гласања.
- 2. — Као претставнички органи власти народни одбори су, у оквиру права и дужности која су им у“ тврђена Уставом и законима, највиши органи државне власти на свом подручју. Сагласно томе, народни одбори, као што стоји У. у. ставу ФНРЈ и у новом закону. о народним одборима, „руководе привредном, социјалном и културном изградњом свог подручја“. Они имају према свим привредним предузећима и установама општедржавног и републичког значаја. на њиховом подручју право надзора над стањем у овим предузећима и установама. Они су овлашћени „да претресају питања из надлежности виших државних органа и да им подносе своје предлоге, Осим тога, као највиши органи државне вла-
сти на свом подручју народни од“
бори руководе, у оквиру својих права и дужности свим органима државне управе, осим у оним изузетним _ случајевима које може предвидети само закон или уредба
Владе ФНРЈ. На овај начин прин-
цип народног. самоуправљања У ло-
калним јединицама је до сала У
најпотпунијој мери изражен и о-
3. — Као претставнички органи државне власти народни одбори су
и једини органи државне власти ка.
свом. подручју. „Поред народних .одбора као претставничких' органа власти, — стоји у члану 10 став 2 новог закона —, не могу у административно-територијалним _ јединицама постојати други органи државне власти“. Овај принцип је до данас једина потврда оног схватања које је изразио Енгелс у свом делу „Критика Ерфуртског програма“ по коме пуна самоуправа у локалним јединицама значи: „укидање свих месних и покрајинских власти које поставља држава“. Ова одредба нашег новог закона о народним одборима уједно значи не само свако ликвидирање буржоаске концепције о паралелном постојању „самоуправних“ и „државних“ органа у локалним јединицама него и одбацивање праксе двоструке и троструке власти коју познају поједине земље народне демократије у којима народни одбори играју више улсту политичких и „планских органа“ него органа државне власти, (Пољска и до недавно Мађарска).
4. — Народни одбори су истовремено највиши органи државне власти у својим јединицама и локални органи јединственог система народне власти у нашој земљи. Односи између виших и нижих народних одбора засновани су на узајамним правима утврђеним Уставом и законом а не на бирократском централизму, чак не ни на централизму који је демократски само по форми и фрази. Демократски централизам претставља један у суштини нови „централизам“ који је тесно повезан са чувањем и гарантовањем самдоуправног карактера локаног органа државне власти. Такав центра-
лизам није само централизам сазиа- ји весним формалним елементима. де-
мократије, него централизам по суштини демократски, централизам који обезбеђује јединство државног апарата, тј. опште руководство државних органа, а истовремено раз-
вија локалну иницијативу, тј. обез-
беђује функционисање локалне народне самоуправне власти и непосредно учешће маса у управљању државом. Нови закон о народним одборима је био у стању да до сада први изрази у историји правних аката демократске и социјалистичке државе ово јединство самоуправности и централизма из тог основног разлога што је у новој Југославији државна власт сва у својој целини постала самоуправна, а локална самоуправа је постала државна власт. Основа за овај крупни политички преображај у организацији локалних органа државне власти и међусобним "односима између локалних и централних, државних |органа лежи у томе, што се кроз Народну револуцију, нова Југославија из народних одбора конституисала У државну организацију, = У Народ-
ну републику, и што је изградња социјализма ишла. упоредо са проширењем и развојем социјалистичке демократије засноване на принципу
· народног. самоуправљања.
5. — Организација локалних органа је заснована на пуној и доследној примени принципа. јединства власти. Марксова идеја, да ће се У социјалистичкој држави, остварити у претставничким органима народне власти. „сједињавање законодавне и извршне власти“, разрађЂена је до краја у новом закону о народним одборима. Систем народних одбора у ФНРЈ није познавао им не познаје никакво противстављање локалних органа државне власти и локалних органа државне, управе. „Народни одбори, — стоји у члану, 4 новог закона, — врше послове из своје надлежности непо-
_ МАСТАВАК МА 2 СТРАНМ
НАНДИДА ЈА НАРОДНЕ ОДЕОРИЊЕ
(а канлидата, који су изабрзии на копференцијама — основних организација Народног фронта одражава и карактер наше народне власти. Оп у место време сведочи о је-
а ОВАЛНИ: | дизма. У
Тако ће се за'Градски одбор бирати 237 одборника, Из око 60 радних колектива Београда има 33 ударника, 1 рационализатор и три извршиоца Петогодишњерг плана, који су кандидо“
вани за одборнике. Поред укупно 94 радника у Одбор ће бити бирани и наши заслужни Јавни
и културни радници, међу којима м 10 професора универзи“ тета м вите истакнутих инжењера, књижевника и других.
За рејонске одборнике, кандидовано је укупно 908. Међу овим“ кандидатима налазе се 414. радника, 203 службеника, 64' сељака, 113 интелектуалаца љ остало занатлија, пензионера
· и домаћица,
НЕДЕЉНИ ЛИСТ НА РОДНОГ ФРОНТА У Ио Гл = а
6
вр: ) Ти ажурно књито
Један део изложбе Србији 1941 године,
изградње народне власти развој и делатност народних власти, су били смештени први месни и среск:
Р
(А ИЗЛОМБЕ РАЗВИТКА НАРОДНЕ ВЛАСТИ.
кроз: документа и слике, Ту се виде и макете зграда У
где је приказан рад првих народноослободилачких одбора У којима и народноослободилачки одбори, 5
ДНУРИРАЊЕ ПРИВРЕДНИХ ЕВИДЕНЦИЈА
— један од најважнијих задатака руководилаца предузећа
... „Потребно је да евиденџи“ ска п «књиговодствепа служба буде стварнд једна од најзна“ чајнијих у предузећу, да се на њена чело поставе људи од ау“ торнтета, чија ће дужност бити да се боре за привредни рачун и за социјалистичко таздовање, а да св супротстављају. свакој злоупотреби. (Осим. тога, књи“ говодство треба да буде ажур“ но, На тај начин ми бисмо учи“ ипли први крупан корак у борби за штедњу и за правилно привредно газдовање.“ (Из ек: спозеа друга Тита у Народној скунштини ФНРЈ)
борби за изградњу социјализма
у нашој земљи, питање штедње у привреди, администрацији и уопште у руковању народном, имовином, јесте један од основних задатака. Борба за стално снижење трошкова производње и спровођење у живот пословања на бази привредног рачуна, треба да буду свакодневни основни задаци свих привредних руководилаца.
Један од основних услова који дезбеђује овакво пословање. наших
“Ер
уводетво, Међутим,
иако је један од основних услова за правилно пословање предузећа · уБедно иажурно књиговодство, оно је код већине градских и рејонских предузећа неажурно. Од укупног броја београдских предузећа свега је 33,8 од сто уредно са књижењем 1950 године, 344 од сто са књижењем 1949, док постотак неажурних предузећа за 1948 годину износи 13,2, а за 1947 годину 3,2 од сто.
Ово. јасно доказује да се питању књиговодствених и уопште привредних евиденција од стране великог броја наших привредних ру“ ководилаца не посвећује довољна пажња. Слаба је била и помоћ финансиских органа привредних предузећа и њиховим АОР-има по овом важном питању, што се нарочито огледа код рејонске привреде. Даљи разлог оваквом стању је и то што АОР-и не пружају озбиљну помоћ својим предузећима, а предузећа у већини случајева не располажу. довољним бројем стручних службеника.
У част рођендана маршала Тита
Трудбеници Београда поздрављају _ свога вођу и учитеља
ОШ неколико дана нас дели од 25 маја, дана када се родио највећи син наших народа — мар-
шал Југославије Јосип Броз Тито.
Радни људи наше земље
радосно тај дан, педесет осми рођен-
дан свота руководиоца, који га је у-
спешно водио кроз тешке године
борбе и који га и сада успешно води путем изградње социјализма, путем боље и срећније будућности.
Из свих крајева наше земље, са обала мора, са врхова планина, из граничних (села, кренуле су на пут штафете које носе поздраве свих
наших народа вољеном другу Титу.
У својим радним местима, залажући се више и боље, с чекују рођендан друга Тита са новим успесима 5 производњи, са но-
ним победама. ' у ениди Београда и овог пута
стају. ПИВА после појачаног првомајског такмичења, узели су радни људи обавезе које испуњавају У част рођендана свота Маршала. Ра дећи за разбојем, за стругом, на котлу, за сваком машином, на сваком радном месту, радни човек Ђеограда уткива у свој рад У своје пребачење норми, своју љубав према Титу, своју оданост према њему, Партији и народу. ;
У ни предузећима · Београда, у такмичењу у част рођендана маршала Тита постижу се лепи резултати. Трудбеници „Корушке“, „Партизанке" и „Стаљинтрала , високо пребацујући норме, водећи ра-
дочекују _
предузећима, на свим.
трудбеници Југославије до-
По свим београдским |
чуна о квалитету својих промзвода, постижу свакодневно, што је ближе 25 мај, све боље резултате. Трудбеници који изграђују нов град на левој обали Саве, Титов Нови Београд, заказивали су такмичење у част рођендана друга Тита док је још трајало првомајско такмичење, Тако је колектив предузећа за занатске радове заказао такмичење свим колективима на Новом Беогр.ду. Исто тако, предузеће „' јули" заказало је такмичење свим предузећима на Новом Београду; а пос но предузећу тур ( ! Поред појачаног рада у производњи многи колективи Београда спре-
мају за рођендан друга Тита разне.
поклоне. Тако колектив индустрије мотора у Раковици, колектив који је успешно освојио производњу трак= тора, 1
ли трактор. Гуме за тај трактор који ће моћи да се креће, израђује колектив. предузећа „Рекорд “
Наша медицинска индустрија сваког дана постиже све завидније резултате. Да би маршалу. Титу показали евоја: постигнућа, „трудбеници предузећа. „Галеника"- „припремају као дар једну малу витрину са свим новим препаратима који су освојени у нашој медицинској индустрији.
Борећи се за бољи квалитет, радни људи фабрике 6 е „Пролетер“ постигли су до сада: лепе резултате. Ципеле које они спремају као дар за рођендан другу Титу. показаће
колико су они високо побољшали · квалитет израде“ 55660. у
притрема на дар Маршалу мо-.
_ Поред учествовања у такмичењу У част рођендана друга Тита, око 1.500 најбољих трудбеника Беотрада, најбољих чланова “Фронта и Народне омладине, пронеће улицама. нанјег града штафету, којом ће испоручити другу Титу топле поздраве и најлепше "жеље Београђана за његов педесет ' осми. рођендан. 4 +: ; 3 = пожотуж
И наши најмлађи припремају се
да што свечаније и "лепше прославе
"рођендан свога великог друга, По
свим одредима пионири Београда пишу тему | „Тито; мој најмилији пријатељ и учитељ“. Три најбоља рада биће награђена. Поред тога, пионири се по одредима припремају за лоторске ватре, које ће се организовати по разним деловима града, уочи рођендана друга Тита. Па логорским _ватрама пионирима. ће наши најбољи трудбеници и официри Југословенске армије причати о личности друга Тита, а пионири. ће са своје стране певати и рецитонати песме, које већ сада припремају и увежбавају. - 105
Најмлађи становници Београда организоваће и своју посебну штафету. Из сваког рејона, десет најбољих пионира, најбољих 'и најмарљивијих ђака, пронеће улицама. Београда штафетну палицу. Три' најбоља пиоснира предаће другу Титу штафету и топле поздраве најмлађих Београ-
ђана.
"зепа јесте добро
Ради овога дошло је до слабе ор—
ганизације евиденције по радним
јединицама и местима, слабе обра- . достављања , Из тога ,
де и неблаговременог докумената на књижење. је уследила могућност за разне малверзације у пословању и шпекулантске трговине са радом, против чега, се треба. упорно борити. Плаћање хонорарних службеника за рад на ажурирању
књиговодства, вршено је по радном,
часу или по процени, која у већини случајева није била Овоме треба додати и врло чести уцењивачки однос појединих неса~
весних службеника, који су, кори- , стећи познавање књиговодства, уце- ,
њивали привредна руководства захтевајући врло високе суме новца за свој рад. Тако је на пример, за ажурирање књиговодства у угости-
тељском предузећу НО Другог ре- ,
јона једна екипа хонорарних службеника тражила награду у износу од 600.000' динара, друга 300.000 динара, а трећа 180.000.
Одлуком Народног одбора града Београда о ажурирању привредних евиденција, постићи ће се да сва државна-привредна. предузећа, ло-
хонорарним _
реална. |
калног значаја ажурирају“ заостат-
Тре, постигну пуну ажурносттекућег “пословања и одрже је у потпуности. Предвиђено је низ мера и задатака које треба да спроведу у живот финансиски и привредни руководиоци, али већ у самом постављању планова примећено је да неки привредни руководиоци нису. озбиљно схватили тај задатак, и још увек, „месец дана после рока, нису саставили планове ажурирања. Ту спадају следећа предузећа: „Југ", Музички магацин, Пољопривредно добро „Панчевачки Рит", предузеће за хлеб и млеко Шестог рејона, Предузеће за месо и масноћу Шестог рејона, . Предузеће за управљање
РАИ РАМА Риме
станбеним зградама Седмог рејона и Предузеће за транспорт Седмог рејона.
Осим овога, многа предузећа су за остварење ажурности планирала велики број хонорарних службени= ка, иако је предвиђено да се ажу-= рирање обави са сопственим слу“ жбеницима и то у редовном радном времену. Само у случајевима где је то немогуће дозвољен је прековремени рад. Исто тако, нека предузе= ћа одредила су дуге рокове за обављање овога посла. Ту спадају и: Фабрика ножева „Партизан", Град» ска пекара, Градско предузеће за промет лековима и Инжењерско= пројектантски завод, која су планирала да тек крајем децембра ове године буду ажурни.
Овакви пропусти у самом поста-= вљању плана морају се упорним за-= лагањем привредних руководилаца у потпуности отклонити. Посебну пажњу треба посветити предузећи= ма која раде са губиткбм, која су много заостала у књижењу и пред“ виђају хонорарну радну снагу за ажурирање.
Народни одбори рејона треба да
„се. заложе. за „извршење овог, задат
ка. појачају службу књиговодствене _ инструктаже. Постављени план нека буде основ од кога треба поћи у пружању помоћи, где је она потребна, како би се постигла пуна ажурност привредних евиденција и књиговодство у потпуности послужило сврси за коју је намењено, Извршење постављеног плана не треба и не сме да буде брига само финансиских органа. За њега треба да се заложе сви привредни руководиоци, јер ће се њихово залагање на бољем привредном пословању ууглавном мерити према залагању на извршењу овог задатка.
Драг. Лилић
Што шире популарисатши
конкурсе Министарства
"народне одбране
Обнављање · наше Армије новим официрским кадровима из редова омладине претставља значајну појаву неопходну за јачање одбранбене моћи наше земље. Тим делом,
које је од великог политичког зна- „
чаја, учвршћује се сарадња и веза народа и Армије.
· Конкурси које је расписало Мини- ·
старство народне одбране, дају могућност омладини из фабрика, предузећа, школа и са факултета, да ступе на стручно уздизање под руководством Армије. Разноврсност
војних школа објављених у конкур- ·
сима и ширина могућности одабирања стручног усавршавања, већ је увелуко заинтересовало „омладину нашег града. То потврђује и искуство стечено кроз досадашњу сарадњу омладине и Армије. Наши омладинци гаје огромну љубав Армији за сваки њен позив, ште;
'
према . уопе
,_ Конкурс за. пријем „кандидата У.
_ школе за активне официре, "школе 'за војне службенике, школе -за»врађанска лица и конкурс за пријем кандидата 'у домове војних студената и на административни
затим ·
курс, пружају могућност и раднич-, кој и интелектуалној- омладини да. развију своје способности. Сви за-.
“„интересовани кандидати, који жела
да конкуришу, дужни су да, уз молбу, поднесу школско сведочанство, 'уверење о имовном стању и'лекар-
· ско уверење. рпф
Да би се популарисала сва та 'о-
бимна прегнућа наше Армије за уз-
дизање стручних кадрова, за из-.
градњу социјалистичке Југославије, иотребно је да масовне организације — Савез синдиката,. Савез бораца, Народни Фронт, Народна омладина, Фискултурни савез, — пруже пуну подршку у објашњавању и прорађивању значаја и важности, као и могућности, које пружа 6огатство конкурса, Народне Претходно томе, потребно је спро-
армије. _
#
вести широку агитацију како Еров основне организације Фронта, и уопште масовне организације, тако исто и кроз школе и факултете. У гимназијама треба користити ради“ тељске савете, ђачке конференције, а и настојати ангажовати наставнички кадар за што успешније спровођење и.објашњавање кандидације конкурса међу ученицима.
Врло велику помоћ популариза= цији конкурса може да пружи Народна техника, у чијим се кружоци-= ма налази: данас хиљаде омладина-= ца нашега града. Своје склоности, и тежње, које сада развијају кроз курсеве Народне технике, омладинци су у стању да, са већ стеченим знањем, омогуће себи 'и'лакше и успешније изучавање жељене стру-“ ке у Армији. 0 ћ
Пуну подршку масовним органи= зацијама, пружиће официри -Југословенске армије. Нарочито велику пажњу треба поклонити“ агитацији у центрима предвојничке 'обуже, где се налази велики број наше _радничке омладине и чије способности треба усавршавати и развијати,
"Да би агитација добила и итто'пое пуларнији карактер, треба искористити предности очигледне агитације чиме би се, илустровањем жи-= вота и рада у садашњим училиштима наше Армије, знатно развило интересовање за живот и рад војних питомаца. : 14
С обзиром да ће кампања трајати неколико месеци, треба настојати да се што. пре изврши потребна егитација преко масовних организација, да би се омладинци који конкуришу могли благовремено припремити
за претстојећу школску годину, У "војним школама. ~ 7
п "у -– ' ин =
Ма
чути
У