Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ОСИГУРАЊЕ РОБЕ У ЖЕЛЕЗНИЧКОМ ТРАНСПОРТУ

317

штај. Т.зв, изведени губитак или изведена пропаст (constructive total loss, perte totale présumée) je предметом многобројног третирања поморскоправне теорије и тумачења судске праксе.

Додајемо на крају да je наш законодавац већ одредио претпоставке о пропасти брода y случају кад о њему нема вијести, као норму јавноправног значења, y Уредби о упису поморских бродова и чамаца y ФНРЈ, одредивши да ce сматра да je брод пропао, ако je од пријема последње вијести о њему протекло три мјесеца кад ce ради о броду на механички погон, a 6 мјесеци кад ce ради о броду без механичког погона (чл. 19 Сл. л. бр. 25/51). 8) Закључак. Поморско осигурање, уколико je скопчано с посебним приликама односа на мору, специфичне je природе и оправдано je да буде нормирано y склопу осталих института поморскоправних односа y јединственом зборнику поморскога права.

Напомена: Након Ослобођења донесена Уредба о осигурашу путника на поморским бродовима од 27.111.1948 (Сл. л. бр. 27/48), допуњена Уредбом од 22.V11.1949 (Сл. л. бр. 63/49), с одговарајућом Уредбом за жел>езнички (Сл. л. бр. 25/47) и ријечно пловидбени саобраћај y државној експлоатацији, сачињава засебну цјелину права личног осигурања y транспорту, које по својим карактеристикама стоји на прелазном ступњу од приватноправног на социјално осигурање.

Др.

Владислав БрајковиН

ОБАВЕЗНО ОСИГУРАЊЕ РОБЕ У НАШЕМ ЖЕЛЕЗНИЧКОМ ТРАНСПОРТУ*

Огроман пораст саобраћаја и развој транспорта y XIX и XX веку изазвали су и велико повећање броја опасности и несрећних случајева y транспорту. Правила о одговорности возара, иако иначе строга, нису задовољавала све потребе; сигурност транспорта захтевала je бољу и комплетнију гарантију. Као најбоља мера показало ce осигурање, које je узимало различите видове. Час je то био пошиљалац робе или путник који ce осигуравао од несрећног случаја, час je то возар који ce осигурава од грађанске одговорности. Ова последња врста осигурања нарочито je узела великог маха y току последњих тридесет година y области аутомобилског саобраћаја где je y многим земљама добила облик обавезног осигурања, па су пре рата били донети прописи и код нас о обавезном осигурању предузећа за превоз путника и роsе моторним возилима.

(*) Кореферат читан на Петој интерфакултетскоЈ конференцији правних факултета ФНРЈ одржаној y Скопљу октобра 1953 године.