Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ПРАВНИ ПОЛОЖАЈ РАДНИКА

287

мешати нити изједначавати са правилима предузећа y смислу општих пропнса. (2) Уместо тога, мања радња предаје ce за неодређено време на управљање једном раднику или групи радника (највише до 3 односно 5 радника) путем прихватања правила радње од стране радника, уз плаћање одређеног паушалног износа (12). Када ce пође од тога да ce овде y основи налази један уговор, излази да су битни елементи тог уговора: (а) одређивање локала и средстава радње, предмета и обима пословања, односно права управљања радњом; (б) одређивање паушалног износа који плаћају радници за добијену радњу на управљање, и (в) време на које ce предаје радња на управљање (трајање правног односа између народног одбора и радника). (а) Пошто радници прихвате правила радње писменом изјавом, следи фактичка предаја радње од стране народног одбора општине, тј. локала и ствари из основних и обртних средстава радње, што значи уступање непокретних и шжретних ствари на употребу и коришћење y вези са пословањем радње, a y границама дозвољеног права располагања стварима и права управљања радњом, сагласно одредбама поменутих уредаба и правила радње. Према томе, одређене ствари (непокретне и покретне) са одређеним правима управл>ања тим стварима (право управљања као имовинско право) би б-но предмет, први битни елемент сагласности вол>а однасно уговора између иародног одбора и радника. (б) Паушални износ, односно паушални износ пореза који nxaliajy радници утврђује ce према општим прописнма, односно правилима радње, која регулишу начин одређивања и плаћања паушалног износа (пскреза). To би била, ако би ce тако могло рећи, нека врста накиаде друшхвеној заједници за употребу и коршпћење предатих уступљевих ствари и права управљања тим стварима. To je, према томе, други битни елемевт уговора о уступл.ењу радње на управљање радиицима. (в) Најзад, као трећи битни елемент овог појма, односно уговора долази трајање управљања радњом, односно трајање правног односа између народног одбора и радника. Оно ce одређује било правилима радње (13), било општим прописом (14). Али, било једно или друго, време на које ce предаје радња на управљање je, no правилу, неодређено, те ce предвиђају рокови и услови y којима ce може отказати даље управљање радшом бпло од стране радника, било од стране народног одбора општине. Отказни рок, обично, не може бити, за обе стране краћи, од 6 месеци. (3) Правни однос који настаје између народног одбора општине и радника je, y основи ч начелно, по својој природи имовинскоправни или привредно-правни однос из кога проистичу узајамна права и обавезе између народног одбора и радника који су примили радњу на управљање. Отуда, посматран са овс стране, a сагласно имовинском односно грађанском праву,

(12) Из чл. 32 уредбе о утости.тел>ским предузећима и радњама и чл. 29 уредбе о занатским радњама и предузећима излазило би да je предаја угостител>ске радње односно занатеке радње y којој ради до 3 радника обавезна. У том смислу види др. Дејановић—Живанчевић—Дерић: ор. cit., с. 159 (обј. под 3).

(13) Тако уредба о трговинској делатности и трговинским предузећима и радњама (чл, 40),

(14) Тако постЈша уредба о занатским радњама и занатским предузећима (чл. 35) и уредба о угостител.ским предузећима и радњама (чл. 38).