Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

18

АНАЛИ ПРАВЫОГ ФАКУЛТЕТА

Y оквиру ових начела поједине републике ће својим законима и другим одговарајућим прописима ближе регулисати начин утврВивагьа катастарског прихода по свим елементима обрачуна као што су: детаљније регулисање начина утврђивања приноса, прописивање кахегорија трошкова који ce признају при утврВивању катастарског прихода, прописивање цена аграрних произвола или начин њиховог утврВивагьа итд. Нема сумње да ce децентрализадија надлежности за ухврВивање кахасхарског прихода и усклађивање и одобравање његових лествица може смахрахи најзначајнијом новином коју у погледу ухврВивања кахасхарског прихода доносе Основни закон о доприносима и порезима граВана и Основни закон о утврВиваньу кахасхарског прихода. Ова новина сасхоји се у следећем: а) Кахасхарски приход, односно његове лесхвице по катастарским срезовима, ухврВује опшхинска скушпхина, ко ja у ху сврху може одредихи одговарајућу комисију, док je хо раније чинила среска комисија за ухврВивање кахасхарског прихода; б) Лесхвице кахасхарског прихода по кахасхарским срезовима коначно усклађује орган одреБен републичким законом (републичка комисија или други орган), док je по раније важећим прописима хо имала да чини Савезна комисија за утврћивање кахасхарског прихода; в) Лесхвице кахасхарског прихода одобрава републички орган који буде одре Вен републичким законо.м (републичко извршно веће, реггубличка скупшхгша или други орган), док je по ранијим прописима ове лесхвице одобравао Савезни секретариат за финансије ( â ). Требало би у вези са овим додахи још и хо да чл. 17. Основног закона о ухврВивању кахасхарског прггхода предвнВа да, уколико се после ухврВивања кахасхарског прихода бихно измене услови привреБивагьа индивидуалних пољопривредних произвоВача или се бихно измене други основи по којима je ухврБиван кахасхарски приход, у хом случају република може одлучихи да се присхупи ухврВивању новог кахасхарског прихода за поједине кахасхарске срезове или за целу херихорију републике. Ако би, пак, овакве околносхи насхупиле на херихорији целе државе, онда у хом случају Савезна скупштина може одлучихи да се приступи ухврБивању новог катастарског прихода за читаву земљу. IV Када je реч о политици опорезивагьа индивидуалних пољопривредних произвоВача и о утицају који се помоћу те политике жели осхварити у погледу модернизације пољопривредне производње, онда би у вези са овим свакако требало поменути и извесне прописе у области пореског законодавства којима je требало стимулисати развој кооперације. Овакве мере предвиБене су, на пример, у оквиру измена и допуна Уредбе о порезу на доходак усвојених октобра 1962. Тако се на основу ових прописа предвиВа давање већих пореских повластица него раније индивидуалним пол>опривредним произвоВачнма који своју земљу дају у закуп по-

(8) Марко Бурбабић, Ыеке мере за спровођење новог система финансирања друш* твено-политнчких заједница и пореског система. Финансы je, бр, 11—12/1964, стр. 615—617.