Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

имали управни спор и посебно управно судство, а сада управни спор који решавају врховни судови република и В рховни'суд Југославиј е. Како се о институцији омбудсмана све више говори као о ефикасном органу за заштиту права грађана, посебно у земљама које никад нису имале управни спор или су га пре рата имале а сада више нема ј у, а о њима се расправља и у земљама које имају управни спор, обратнћемо пажњу на улогу омбудсмана у Шведској, где je прво и установлен, и поменути извесне податке у вези са увоВењем ове институције у Велико] Британији. 2, Кад се приказује заштиха права граВана у шведском управном праву, мора се претходно истаћи да je још 1776. године једним прописом одреВено да су начелно сви списи и документа код управних органа јавни. „Ове списе може прегледати не само заинтересована странка већ и сваки други грађанин. То право дозволава свакоме да провери да ли су донете одлуке управних органа доволно основане. Постоје изузеци од овога. Један je да документи који се односе на приватни живот личности нису приступачни јавности. ТакоВе ни документа за које je донета посебна одлука да се морају сматрати тајним, али чак и у овим случајевима постоји широка могућност да се личност на коју се ово односи може упознати са важним документима ..( 2 ). Иако je ово право дато граВашша у Шведској још 1776. године, што у многим другим државама није био случај ни много касније па ни данас, ипак су време и пракса показали да се сви граВани не могу или не уме]у ефикасно користити овим правом. Још 1713. године установлен je у Шведској Врховни предсхавник крала, који je касније постао Кагщелар правде са задатком да врши надзор над владнним службеницнма. МеВутим, како овај канцелар ннје био независан од владе, шГније могао ефгпсасно штитнти права граБана. То je, поред осталнх узрока које ћемо дах.е навести, допринело појави тежње да се за контролу рада државних органа установи посебна институција потпуно независна од владе, ко ja би вршила надзор над радом суда и управе. Тако je за време рата са Руси]ом и против желе владе Парлахмент успео да у Устав од 1809. године унесе одредбу по којој се установлава Justitieombudsman као посебан орган Парламента за заштиту законитости и права граВана ( 3 ). 3. Justitieombudsman или краће Омбудсман, како je и у правној литератури већ прихваћено, у Шведској je, као што je већ наведено, установлен Уставом од 1809. године (чл. 96) ( 4 ). За прави.шо разумевагье ове установе нужно je још имати у виду и специфичан друштвени развој Шведске и органнзацију њене управе. Иако je структура шведске угфаве централизована, она je комбинована са широком децентрализацпјом ( 5 ). Постоје мпнпстарства и централнн ортани. Министрн руководе мпнистар-

(2) A. Bexelius, op. cit. стр. 23. (3) A. Bexelius, op. cit. стр. 24.

(4) J. Bainbridge, наведен у примедбн под *) op. cit., стр. 2.

(s) Jean Rivero, Cours de droit administratif comparé, Les Cours de droit, Парне, 1956, стр. 129,

230

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА