Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

према грађанима, које je данас карактеристично за шведске службенике" С 11 ). 4. Омбудсман се бира из редова најугледнијих правника. Бира га одбор од 48 чланова Парламента односно по 24 плана оба Дома. Мандатни период до 1941. године био je једна година, а од 1941. године омбудсман се бира на четири године ( 15 ). Може се поново бирати, алн, иако нема писаног прописа о томе, једна иста личност не може се бирати после истека трећег мандатног рока. Омбудсман „има право да захтева од свих службеника да му пруже сва обавештења; има право да присуствује већању и одлучивању судова и органа јавних службиф има право прегледа свих досијеа и оригиналннх докумёната; ~мsже~тдати налог за гоњење службеника због неправилног вршења службе или непажгье у раду. Омбудсман нема право да интервенщпе у судским предметима за време суБења, или да мења судске одлуке или решења органа јавних служби. МеБутим, ако сматра да су одлуке погрешне, може одговарајућем органу упутити примедбе, које својим аргументима могу упозорити орган да промени своју одлуку. Интервендије омбудсмана не одбацују се лако, не због специфичности овлашћења, већ због поверења Парламента у омбудсмана и великог угледа који je ова функција стекла у току низа година" ( 16 ). Посебно вала уочнти да омбудсЈман „није овлашћен да мења одлуке судова или управних органа. Он није судијаТ Уствари, према ранијем схватагьу, он je био сматран самоПсао орган' гЗњегва”. По речйма омбудсмана Шведске А. Бекселијуса, ово странп посматрачи често не уви Бају С l7 )ГраБашш се може обратит омбудсману ради заштите својнх права и заштите од сваке неправилне радње службеника. Ако омбудсман уважи захтев грађанина, он може према околностима случаја укорити службеннка или предузети одговарајуће гоњење пред судом. Омбудсман je самосталан у свом раду. Може једино бити опознан од Парламента, али то се никад није догоднло, иако je уведен пре више од једног века. Поред наведених овлашћења за заштиту законитости и права граБана, омбудслхан има још једно моћно средство којим ефикасно врши функцију заштитника законитости. Омбудсман Шведске А. Бекселијус истине: „Сваке године Омбудсман мора Ттрипремитн свој годишгьи нзвештај Парламенту, у коме излаже своју делатност пружајући дета/ъне податке. Овај се извештај штампа у око 4.000 примерака и ша<ъе судовима йГвладиним службама. То je у ствари најјаче оруБе омбудсмана Jep нико не жели да види своје име у овом извештају. Y неку руку, то je за јавне службенике књхпа „Ко je ко”, само у обрнутом смислу. Аа би избегли да њихово име буде назначено у овом извештају, судије и службеници су приморани да обрате више пажње на начин како обављају своју дужност. Y томе видите важан елемент можда најважнији рада омбудсмана. Само постојање овог годишњег извештаја спречава добар број грешатса и злоупотреба овлашћења” ( 1S ).

(14) A. Bexclius, op. cit., стр. 5.

(15) A. Bexelius, op. cit., стр. 25.

(ie) J. Bainbridgc, наведен у прнмедби под *), op. cit., стр. 2.

(it) A. Bexelius, op. cit., стр. 25.

(18) J. Bainbridge, op. cit., стр. 2.

232

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА