Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

неопходно je, дакле, да ce, приликом квалификације и тумачења уговора о извођењу и похађању курса „Успешан пут“ читава ова правна операција посматра y својој укупности, узимајући овде y обзир како њен предмет, тако и каузу, односно правни основ због којег ce уговорне стране управо обавезују на извршење уговором извршених престација.

9) Кауза обвезивања Fit for Success Academy Ltd. према учесницима курса, a и GEM Collection Ltd. према учесницима курса јесте претходна уплата износа y висини од 2.290 евра. С друге стране, пак, разлог обвезивања учесника курса на плаћање накнаде за похађање курса јесте, y крајњој линији, стицање чланства y друштву GEM Collection Ltd., уз могућност стицања права на провизију, ако члан успе да привуче треће лице да похађа исти курс по истој цени. Провизија члана друштва GEM Collection Ltd. расте геометријском прогресијом, онако како je то одређено y уговору о сарадњи закљученом између Fit for Success Academy Ltd. и GEM Collection Ltd. Овде ce, уопштено речено, ради о тзв. систему пнрамиде, односно о некој врсти уговора о игри на срећу који je, отуда, превасходно алеаторног карактера.

2. КВАЛИФИКАЦИЈА И (НЕ)ДОПУШТЕНОСТ УГОВОРА О ПОХАЂАЊУ КУРСА FIT FOR SUCCESS ACADEMY LTD. У ПРАВУ АУСТРИЈЕ

1) Аустријско право разликује тзв. „Schneeballsystem” (систем снежне лопте) и тзв. „Multy-Level Marketing System” (систем вишестепене рекламе). 64

2) Систем „снежне лопте” састоји y томе да клијент добија услугу или робу чија je стварна вредност десет јединица, уз истовремено обећање да he добити назад цену коју je платио за ту робу или услугу, увећану и по неколико пута, уз услов да наведе и друга лица да са понуђачем закључе под истим условпма уговор о продаји робе или пружању услуга. Битно je за овај систем да ce клијенту y тренутку закључења уговора обећавају конкретне погодности.

3) С друге стране, пак, „Multy-Level Marketing System” ce caстоји y томе да ce клијенту y време закључења уговора не обећавају никакве конкретне погодности прилнком куповине

Видети: Baurabach, Wettbewerbsrechts, Wien, 2001, бр. 172 и даље.

106

О. Антић, Имсновани и неименовани уговори... (стр. 79-115)