Arhiv UNS — Crkveni listovi
дакше рибу ловити у мутној води. Нама се предочава и под перо намеће читав низ предмета које је правосдавна црква имала да штити од бесомучних напада језуитске пропаганде у Босни и Херцеговини. Аутономија школа и шкодских одбора бида је доведена у питање; а њу је безусловно требадо сачувати, па ма колпке жртве изискивала та радња у одбрани угрожених права правосдавне цркве и народа. Ауторитет цркве почео се јако колебати новим прописима и увођењем новога реда у руковођењу посдова црквене и школске администрације и унутарњега уређења цркве. Јер ти прописи нису имади смер да даду полета животу цркве и њеном уређењу, да је подигну на један вишп и културнији ниво, него на против, да ограниче делокруг њена рада, који је пначе био скучен и ограничен на обављање најважнијих текућих посдова простог црквеног администрирања. Прсти језуитске пропаганде први су запљели ову иначе просту и јасну ствар. Она се није видила, била је заклоњена широким леђима управе, али се њено присуство доста јако осећало. То је једно, а друго: црквене и школске касе православнога живља подвргнуте су биле некаквој контроли за коју се мора рећи да је и безразложна и неправедна, пошто се та контрола ограничавала само на школе православних Срба, а католицима су биле у свему са свим одрешене руке. Изражавала се привидна сумња као да се тобож издаци из црквених и школских Фондова не врше искључпво за црквене и школске потребе, него иду ван граница законске одређености. То је била лажна маска, управо једно мизерно средство за оправдање увођења те контроле, јер и сами рачуни фондовни, као и сведоџба људи који су новцем руковали, а и послови за које су се издаци чинили боду очи свакој непристрасној контроли чистотом и тачношћу својом. Оваким поступањем, које има свој извор такође у језуитским агитацијама, отежан је рад у црквеним одборима и при школским Фондовима за просвећивање младежи и културног усавршавања; а што је још најтеже, што управо убија Фондове то је, што се онп не могу материјално подкрепљивати и јачати без нарочитих дозвола власти. А кад би ко запитао: где је та контрола световне власти над католичком црквом и школ. Фондовима у Босни и Херце-
50
ХРШПЋАНСКИ ВЕСНИК