Arhiv UNS — Crkveni listovi
иметак римокатоллчке цркве на три милиона Форината. А кад је тај иметак толико и тако брзо нарастао у Сарајеву, онда шта се може мислити и рећи колико је њен иметак порастао у Мостару, Травнику, Бањој .Туди, Д. Тузли, Бнхаћу, Високом и осталлм мјестима по Босни и Херцеговини, гдје су језуите развилн најживље своје дјелнвање; шта ли вреди њихов иметак по селлма која откупише у сврху пропаганде: Штадлер, Буцонић и Траписте. То пагло материјаино напредовање рим-папске пропаганде доприниједо је, те су они и културно напредовалл. Данас римокатолиди, који су до окупације имали основне школн само у манастирима: Ерешевском, Фојничком, Сутјесци, Гучјој Гори и у Сарајеву; данас имају: католичко теолошко училиште у цептралном сјеменишту у Сарајеву; надбискупску велику Гимназију*>у Травнику; дјечачко сјемениште у Травнику; Фрањевачку велику гимназију у Високом; дјечачко сјемениште у Високом; женску учитељску школу код конгрегације кћери Божје љубави у Сарајеву; њемачку вишу дјевојачку школу код исте конгрегације у Сарајеву; вишу женску школу код милосрдних сестара у Сарајеву; вишу женску дјевојачку школу за ручни рад и немачки језик код конгрегације „кћери Божје љубави у Сарајеву.“ Сиротнште „малог Исуса“ у Сарајеву; Сјеменишта за редовничко свећенички сталеж у самостанима: Плехану, Сутјеској у Горици ; самостан и завод Траписта у Делибашину селу код Бање-Лтке; заводе милосрдни сестара и кћери Божје љубави по свима већим варошима у Босни и Херцеговини и 29 чисто римокатоличкн школа. Онда имају негде по једну а негде по 2—5 цркава по свнма варошима н селима, гдје има римокатолика, па чак и опде, гдје римокатолика нема као: у Гацку, Невесињу, Горажду, Прњавору, Маглају, Модрићи, Јарчедолина, Слатини итд. Да, то све имају и прндобили су римокатолици у Босни и Херцеговини од окупације па овамо, на непуни ЗБФООО шљедбаника римске вјере, урачунавшн у тај број чиновништво и странце који су се овамо као колонисте доселили без игди пшта од 1878. Међу тим, православни, којима је забрањено примати прилоге п у земљи, а камо ли са стране, и који су ималн прије окупације српску реалку у Сарајеву, богословију у Бањој-.Туци, свештено-учитељску школу у манастиру Житомишлићу, вишу дјевојачку школу у Сарајеву и преко 200 основни школа по варошима и селима, данас ушљед потискивања римске пропаганде коју сви помажу, имају на 700 хиљада православни душа само 79 основни школа и једну вишу дјевојачку школу у Сарајеву; а то баш и јест најбољи доказ колику су штету допринели православљу и Срнству језуите и њихова рим-папска пропаганда кроз ово кратко вријеме окупационе управе у овим српским земљама, и колику ће тек убудућности нанијети, ако се то зло како не потисне. Јер обарати српске школе и заводе, и на њнховим развалинама подизатп језуитске и пропагандистичке, па у њих мамитп српску младеж нарочито женскиње под тобожним изговором, да уче ручне радове, немачки језик, да се спремају за учнтељнце, да се преране или у сиротињи помогну; па их кроз те заводе кужитн својом изопаченом лажном
62
ХРШИКАНСКИ ВЕСНИК