Beogradske opštinske novine
Општинсже Новине ■ т ' : " ' произвођач пушта у промет у потпуно исправном стању, али се они покваре у 'посредничким рукама. Опет има и таквих које ®роизвођач директно поквлри, да би их прилагодио цени коју може добити. Питање је ко трпи штете од овога. На одговор ^свакако не треба много мислити. Произвођач. је тај, ко-ји, у крајњој линији, сноси сву штету због фалсификовања производа. У толико пре, јер фалсификовани произеод није ништа је®тинији од чистог и исправног. Фалсификовање се, барем код нас у Београду и не врши ради тога да би се становити производ могао јевтиније и више продати, већ да би се истерала већа добит. А шта у ствари бива? Услод фалсификовања смањује се иотрошња, а после извесног времена смашивања потрошње измењује се релација ионуде и тражње и цена пада. У таквим приликама добит од фал■сификовања може бити колико хоће висока, ипак, неће ни из далека достићи да локрије сву ону штету, коју фалаификовање буде изазвало 1 . Код нас се често пута пребацује публици баш за извесне животне намирнице код којих домаћем производу јпретпоставља страни. Разлог овоме треба тражити 1у необезбеђености ло'трошача да редовно добије иснраван производ. 'Потрошач воли и скупље да плати само да добије ч:ист производ. То је у психологији пајвећег броја лотрошача. Није редак, на пример, случај да нотрошач изјави, како би становити производ платио и више само да је убеђен у његову исправност. Ово најбоље карактерише колико се далеко отишло у погледу фалоифимо 1 вања, Потрошач није никада био тај који би подизао цеиу и плаћао- више но што му се тражи. Кад овако изјављује значи фактички да је појава фалсификовања узела маха. То је психолошки принудило потрошача да капитулира пред својнм основним »нтересом! Из свега овога се види колико је актуелно питање фалсификовања животних намирница. Стање се у овом тогледу нарочито погоршало после рата у коме је замена произ'вода сурогатима достигла врхунац. Сем тога, после рата у промету добара између произвођача и потрошача етворио <се читав низ иових посредничких једкница, које су мало обраћале пажњу На солидност :и исправност посла. У интересу је, међутим, и произзођача и потрошача па и самог посредника, да
~-т———^ ; = Стр. 11 се ова појава што енергичније сузбкја. Не само то. Сузбијање фалсификовања животних намирница налажу и здравствши разлови. Јер сигурно да је различитог дејства узимање чистог од употребе фалсификованог меда, млека и т. д., Сем тога, фалсифиховлне намирлице често пута изазивају и лакше и теже поремећаје (врло често тровање). Најзад, није све једно и без интереса у којој се количиии троши извесна намирница. Све ово говори да акција на сузбијању фалсификовања животних намирница м^ора бити што систематскија и ефикаснија. Основна тежња мора бити да се у производњи и продаји добара унесе више морала, солидности, исправности ит.д. 'Потрошач се мора потпуно обезбедиги за иоправност потребних му животних намирница, Намера нам није да улазимо у конкретну страну питања начина борбе противу овог зла, јер се комунална политика наше општнне изразито стара о овоме трудећи се да своју акцију на ово 'М пољу што више развије и учини је што ефикаснијом. Хтели смо само да укажемо на значај једног питања чија је судбина да се о њему у нашој широј јавно:сти није никада ништа говорлло. Ово смо хтели учинити из разлога, што 1 акцију општиие на овом пољу треба да помогне и сваки грађанин као потрошач, јер се она и води у његовом интересу. У многим земљама, где потрошачка публиха, нарочито у великим градовима, има изрнђену и формирану свест која има за основу заштиту и одбрану интереса потрошње, постоје нарочите приватне организације за борбу противу фалсификозања животних намирница и других потребних пронзвода уолште. Тако у Француској н.пр. постоје: Лига за исправне животне намирнице, Со/цијални савез за добро млеко. Овакве организације заједнички раде са општином и помажу јој у сузбијању фалсификовања животних намир/ница. И ово литање једно је из комплекса пр /О'блама исхране. Његовим успешним решавањем гарантује се потрошачу животне намирнице пуног и лраеог ефекта храилзиво 1 сти, а то је за исхрану и за здравље од великог знача.ја; одстрањује се један од елемената који може да утич& на смањење или ограничење потрошње, а потрошач је психолошки миран у погледу својстава становите намирнице .