Bitef

JONESKO

O ROMENU VENGARTENU

■ Romen Vengarten (Romain Weingarten) je 1948. godine prikazao svoj prv'i komad AKARA na konkursu mladih dramskih trupa. To delo je, čini mi se, prikazano svega jednom ili dva pula . ..

■ Godine 1949. ja sam napisao svoj prvi ko-mad, a zatim 1950, drugi. Kad su bljli prikazam, jedni su smatraM -da su glupi, a drugi da su sasvi-m nova dramaturgija. Ja sam bio sve vise -i više uveren da mìko pre mene ni-je mogao ni da zamisli takav način pìsanja drama. Bio sam -veorna iznenađen kada sam negde 1955, Hi miožda i 1954. pročitao u »Theatru Populaire«-u AKARU i ustanovio da je veliki broj tema mojih komada već obrađen -u prvoj dram-i Vengartena: Ijud-ska bica koja su is-tovremeno životinje, masks, neartìkulisan jezik, izmišljene reòi, slobodni humor koji počiva na igri tih izmiiIjenih reòi, nedostatak fabule ili onoga sto se obiòno smatralo fabulom, prividno apsurdno ponašanje lica koje zapravo odgovara dublj-oj logici stvari, logici snova, -i najzad, pojava ogromne kolìcine stolica, brojnjje od lica na sceni o übrzanom ritmu ...

■ ... Vengartenova ratina je Istina -košma-ra, to je duboka is-tina, to je autentiôna vasiona, dubok svet, izvoran, potpun, a ne svet pakosnika, svet doktrinara svih boja; Vengartenov svet je svet retke, duboke lucidnosti Dostojevskovog Idiota. Onaj koji bira cesto je samo pristrasan čovek ili moratni bolesnik. Onaj koji shvata da je svet posvećen zlu, da se dogmatizmi i fanatizmi mogu -uzajamno smenjivati, taj nam može pomoći, jer shvata i, zahvaljujuéi njemu, -uspevamo da prevaziđemo naše predrasude i mržnju: kad ga shvatamo, on moie da nam pomogne.

■ Nema dakle istine u pozorišnom rea-lizmu, ni u »pozoristu-dokumemtu« torn »dernier cri« realizmu, jer je svako pozorrâte silom pri-iiika komvenoija, jer s-vakj dokument je laian, jer realnost nije realistiôna: realizam je jedan od »stilova«, kao svaki drugi. ■ Stvarno je moguóno pronaói samo u imaginarnom svetu: stvarnost .otkriven u dubinama duše, u objektivnosti iivih ponovo otkrivenih i vaspostavljenih istina.

» Najrevolucionarniji pesnici su pesn-ici Ij-übavi.

m Romen Vengarten je pesnik Ijubavi.

■ Pozorište mržnje, zločina, odvratnosti je zamenilo bulevarsko pozorište ii postalo novi bulevar, senzaciionalno pozorište, jedno od vladajućih po-zorišta u bici sa kriminalnim filmom i fitmom strave i uiasa.

e Ali Romen Vengarten nije prepustio ipredrasudama ni lakoói surovosti u dekoru od kartona.

19

BITEF 212