Bitef

Ali i njegova starost je ustvari parodička. Sa Stanodavkom koju igra muškarac je to slično: i ženstvenost stanodavke je parodička, mogli bi da kažemo redukovana. Jeste, likovi Smočekovih knmaria. ..rii —ijjirii, Ha ka7fimn, reducirani: mnoqf od na-iedan asaL,Ovakvo o~graničenje je suprotno. slobodnoi liudskoj real izaci ¡i. ' Junaci »Piknika« su ljudi reducirani još i ratom koji im brani u normalnom ljudskom iživljavanju. Ali neiživljeni su i ostali: kakvi su likovi u »Čudnom poslepodnevu?« Dva stara momka, stara devojka, muškarac bez žene, žena bez muškarca; može li neiživljenost da bude prikazana upadljivije? A iživljavanje se kod Smočeka dostiže uvek istom euforijom, naglom, lažnom, uništavajućom, negativnom. Ljudska real izacija njegovih likova je obično parodička; samo malo upozorenje; parodička, a ne parodirana. I lavirint iz istoimene komedije je parodična zabava: treba da bude zabava, a zapravo je užas. Ali nije dosadno kaže se u Smočekovoj drugoj jednočinki. Ima li Smočekov lavirint izlaz ili nema? Da li je to klopka ili je sve ono što se iz lavirinta pojavljuje deo atrakcije? Muškarac je Vratar najzad uterao u lavirint. A u »Cudnom poslepodnevu?« Od određenog trenutka preti svakome ko uđe da će ga pomahnitali starac likvidirati. Junaci »Piknika« su u neposrednoj opasnosti. Život u svetu Smočekovih komada je život pun opasnosti, Muškarac u »Lavirintu« tako dugo ispituje dok ga Vratar ne napadne. Opreznost ništa ne vredi: odgovor na bi Io koje pitanje na ovom svetu je dostupan samo uz puni rizik.

Prevod: Jasna Novak

64