Bitef

„Prvi“ samostalni rad Veé dugo, odvajkada, čekam predstavu Antonella Agliotia, koji je tako bogato i tako uporno za Merné Perlinia i sa njim stvarao prostore i atmosfere, genijalne u svojoj otmenosti i svom siromaštvu, u svojoj nemarnosti i svom mudrovanju. Veé su to bili plodovi jedìnstvenog talenta i kreativnosti, ta individualna, maštovita i konkretna ostvarenja. Bilo je to difuzno ispoljavanje jednog osobenog stila u građenju i prenošenju Memèovih događanja i likova. U stvari, Antonello je tokom svih tih godina koje je velikodušno posvetio Memèu postojano razvijao svoju prirodu, svoj temperament i stigao do sopstvenog, promišljenog tona i postavki: i sada su tu, njegovi snovi, njegovi znaci, jedinstveni i maštoviti, njegov dramaturški i izvođački jezik.

evo ih u Barry Lyndonu. Govorio sam da je lepa igra koju vedi Antonello, bez obzìra na to da li je reč o delu posła koji je obavio Germano Lombardi kao dramaturg ili je reč о njihovoj zajedničkoj scenskoj kompoziciji. Antonello je izabrao svog starog prijatelja, Germana Lombardia, za dramaturga. Bio mu je više potreban Germanov temperament nego njegov književni dar; dakle, isečak iz života, avanturističkog i romantičnog, mudrog i sadrźajnog, koji se krio iza literame škrabotine visoke klasę. Takvo diskretno korišćenje Lombardia, omogućilo je Antonellu da stigne do otkrića bez prepreka i straba za svoj istovremeno drzak i nevin humor. Pri tom, Antonello je vodio Lombardia i prikazao njegov nadasve komunikativan, pripovedački izvanredan tekst. Njih dvojica su sarađivali uzorno, što se vidi po kvaiitetu duha i tona teksta i scene. Uspostavili su zdravu ravnotežu i ujcdinili svoje snage. Što je više to sjedinjavanje obuzimalo telo i düh, oni su sve jasnije otkrivali predstavu, Bez nadmenosti i temeljnog analiziranja [iterarne domišljaiosti, bezsentimentalnosti, baveéi se likovima i si-

tuacijama, Antonello se predao Barry Lyndonu samokritički, precizno i objektivno. On je dopustio glumciraa da se roraantièarski pripreme za široka polja. Zbog toga likovi i raduje deluju kao da su obavijeni nežnim i nemilosrdnim duhom XVIII veka, kroz koji se naziru književni pejzaži XX veka; to je postignuto promenama ritma srca i mehanizma osećanja, apstraktnim veličanjem polnosti ì filosofskim razmišljanjima. Izuzetno reljefna dramaturgija, veoma duhovita; prefinjena naracija. Fantastièna povest, koja se razvija i uvija, koja narasta i ledi se, a ne prerasta u psihologiju niti se prevedi u tragično - povest je samo ispričana, ona se s lakoéom odvija i pretvara u magióni fluid, koji gledalac upija. Da rezimiramo! Meni se, dakle, dopada ta mešavina svetlosti i situacija, zvuka i slika, mešavina koja je krajnje ostvarenje Agliotievog scenskog rada i spisateljstva. Sve to je bilo Antonellu u krvj, pa je tek onda postalo stvarnost. Antonello je nastojao da ne remeti atmosferu, nego da prodre u nju. On međutim tu atmosferu istovremeno usmerava i ne dozvoljava da ona bude zavedena iluzijama,

utopijama; on razobličava iìuzije, transkribuje ih zarad surovih maštanja. Sve to mahnito zatvaranje i otvaranje, sve to kao da smo već videli, kao da smo več okusili, taj zvuk i taj ukus. Možda to i nisu metodi kojima Antonello privlači i udaljava glumce. spaja ih i razdvaja? U svakom slučaju, on ih potpuno drži u šaci. on ih u potpunosti stvara, mrzi ih i proždire. Antonello zna čta oni mogu: oni postája deo scene, stvaraju atmosferu i verni su tekstu. Predstava poseduje skladnu imaginativnu dimenziju. Antonello nam je dao veliki deo sebe. I izašao uzdignute glave.G Giuseppe Bartolucci

la compagnia teatro la maschera rim italija antonello aglioti: bari lindon (harry lyndon) tekst: germano lombardi režija: antonello aglioti scenografija: antonello aglioti kostimi: cabina d’agostina nčestvuju: roberto agostini, adriana alben, dara algranti, antonio criscuoli, antonio faa, viviana fedeli andri, alessandro genesi, isabella martelli, giogiò rapattoni, patrizia schiavo, mauro serio, mimmo valenti osvetljcnje: Ugo vignola zvnk: Stefano amadio vizuelni clementi: Claudio riccardi inspicijent: roberto pagliari organizacija: rassana marsili liberti

BARI LINDON

68

13171=1=