Bitef
če. U prednjem delu. ostareli kepec se igra s predmetima iz čitave istorije. prašnjavim džinovskim knjigama, potamnelim astrolabom i nekim sjajnim futurističkim orudima koja još nisu pronadena. Ukratko. zagonetni prizori iz rane američke istorije. inkvizicije. drugog svetskog rata i drugih epoha dolaze i odlaze. a delo se završava neodredeno. praistorijskim zverima koje teturaju ka nepoznatoj budučnosti. Ljudski napredak viden ne pravolinijski. več ciklično, u krugovima koji se ponavljajo, Vreme se urušava u sebe samo. Novo Chongovo delo. Koža - živolno stanje (Skin - A State of Being) počinje do dosade poznati m zvuci ma aviona koji se sprema da poleti: sva ona obaveštenja o bezbednosti. koja
posada daje i na koja niko ne obrača pažnju. predvideno vreme sletanja, koje daje kapetan aviona, umirujuča muzika, beli šum,- Na ogradenoj belőj pozomici polako se rastvaraju vodoravne ploče da bi nam otkrile nebo plavo kao kod Della Robbie i sjajne oblake. Scenski radnik. obučen kao u kineskoj operi, muva se około i maše po vazduhu izvajanem pticom. pa izgleda da leti kao kad se deca igraju. Chongova scenska umetnost je jednostavna i sva njena mehanika je jasno vidljiva: neko iz neke daleke kulture pokušava da leti po projektovanom nebu. dok mi slušamo svakodnevne opšte fraze s vazdušnih putovanja. Slike pred nama spajaju svakodnevno sa čarobnim, banalnost komcrcijalnih mlaznjaka sa drevnom željom za letom. Tajne ostaju netak-
nute, Videvši njegova snolika i zagonetna dela. očekujete da Ping Chong budę neki kihotski isposnik, zanesen meditacijama. A nadete se pred prijatnim, razumljivim čovekom. sa veoma jasnim stavovima o stvaralaštvu. koji skoro dve dccenije stvara dela u kojima se mešaju tekst. igra. film. slajdovi. svakodnevni zvuci i muzika raznih kultura. On je praktičan vizionar. - Pri opisivanju svog rada uvek se koristim metaforom putovanja u stranu zemlju. gde možete da doživite nešto neočekivano ili vidite stvari koje ne razumete. Medutim, kao i prilikom posete stranoj zemlji: što je više gledate, tim vam postaje prepoznatljivija. Ako postoji tema koja se ponavlja, onda je to prolaznost postajanja, izgubljenost, ljudi u svcmiru. U poslednje vreme, u mom radu kao da sve više preovladujc naš odnos prema zemlji i ta moja dela imaju
izvestan liturgijski aspekt. Dela kao Svedenborgovi anđeli i Nosferalu (1985) bave se duhovnim pitanjima: šta smo dobili a šta izgubili postavši civilizovani i ostavivši za soborn ono primarno što če uvek biti u nama. Medutim, moj rad ne treba tumačiti preusko. Namere su mi više metaforične i otvorene. Dopada mi se kad su stvari evokativne i sa mnogostrukim značenjima. Kad čovek vuče korene iz likovnih umetnosti ili baleta, onda je manje bukvalan kad je reč o mogučnim značenjima nckog pozorišnog komada. Veči deo onoga što radim ipak je vizuelno veoma uredan. Voleo bih da napravim nešto razbarušeno. ali ne mogu. jer predstave moraju da gostuju. a da bi gostovale - moraju biti precizne. U torne moram da budem pragmatičan i zato smo još uvek tu i još uvek radimo nove stvari. Chong vodi gledaoce na neočekivana putovanja još od 1972. godine. Roden je u Njujorku i odrastao u Kineskoj čctvrti. gde je bio izložen uticaju