Bitef

Zvučna događanja

Bow Gamelan ensemble Medu konzervativním svetom zapadne umetničke kulture uvek je bilo umetnika kóji su želeli da podstaknu i ukážu na proměně uvodenjem elemenata (ideja i materijala) za koje se

obično mislilo da znače buku pre nego neki smisaoni govor. Bow Gamelan nastop da istražuje úpravo u okviru te tradicije. (P. D. Burwell). Ansambl je nastao 1983. godine, kada je Paul Burwell, u želji da se vrati gradenju i sviranju na vlastitim instrumentima. po čemu je postao poznat ranih sedamdesetih, krenuo u potragu za vajarom radi jednog novog projekta. Tako je stigao do Richarda Wilsona, vajara čije su teme nestalnost, proměna i „antiskulptura“. a Burwellova dugogodišnja saradnja sa Anne Bean, čiji je plodan rad u performance, kabareu, mužici.

slikarstvu i vajarstvu legcndaran, zaokružila je ovaj trio. Tako se rodio Bow (po istočno londonskoj četvrtil gde svi živo i odakle je večina njiho-| vih instrumenata) Gamelan (ukazuje na sličnost sa indonezijskim metalnim perkusionim orkestrima). Nadahnuče, ideje i materijal družina je počela da traži u svojoj okolini. Jedním starim šlepom, čiji je Richard Wilson suvlasnik, krstarili su potokom Bafrr3tiz~koga se protežu skladišta starog gvožda, drveta, čamaca i jedna fabrika boja koja je u jeku rada. Svc je to prcdstavljalo bogat izvor odbačenih prcdmeta i mašine, a da se i ne govori o vcoma evokativnoj atmosferi gradske industrije i opšteg umiranja života na reci. Skupljali su polomljene aparate, uredaje, mctalne predmete i druge otpatkc i od tih i sličnih predmeta napravili orkestar sa svini potřebním instrumcntíma. Družina ga shvata kao jedinstven organski instrument.

na kome sve troje sviraju istovremeno. Postoje tri tipa instrumenata: udarački j ritmički (elektromotori, ventilä"tori, burad za naftu, metalni predmeti, srča); melodijski (sirene, električne trúbe i zvona, pame pištaljke, me-’ hovi, zaviílani konopci, pírofoni) i pirotehnika (let-lampe, aparati za elektrolučno zavarivanje, rakete, prangije i tanka zapaljena žica, kóji

se stavljaju u pogon ili kao samostalni instrument! ili da bi se svírali dmgi instrument; - na primer, let-lampa se upotrebljava da bi se razbilo staklo ili da bi se aktivirale pame pištaljke. a

aparat za zavarivanje - da bi se izazvali bljeskovi bele svetlosti i kiša varnica). Uraetnici se trude da njihovo gradenje instrumenata od otpada i primena odbačenih materijala ne navedu na misao o sporednom položaju u odnosu na ustaljenu umetnost i o uraetnicima kao skupljačima krpa medu udžcricama, kao izrazit kontrast ogromhom novcu kóji se daje za tehnologiju i visoku umetnost. Njihov rad je u namernoj i neposrednoj suprotnosti sa pŕeovladujučim kulturním oblikom i idejama o mužici. Primena takvih materijala, medutim, bitna je za onu vrstu promena i razvoja kóju družina traži. Njihovi instrument! nemajú prošlost, pa i njihova upotreba ne izaziva konotacije ili predrasude. Na aparatu za zavarivanje ne môže se svirati pogrešno. Važan je kvalitet izraza kóji se dobije. Vážne su ideje, a ideje se dobíjajú oslobađanjem zvuková iz materijala.