Bitef

Ka postmodernom pozorištu

Ka postmodernom pozorištu Kroz Njujork je, 15. juna 1982. godine, prošla najveća povorka demonstranata u znak protesta protiv nuklearnog naoružanja. Nikad nije utvrđen tačan broj učesnika, ali se misli da je ispred Ujedinjenih nacija krenula povorka od oko 500 000 ljudi koja je kasnije, prolaskom kroz grad, porasla na broj od miliőn ljudi, predvođena džinovskim lutkama pozorišta »Hleb i lutke« [»Bread and Puppet«] Pitera Šumana. Ricard Šekner smatra da je taj trenutak predstavljao mogućnost novog početka ali i kraja američkog avangardnog pozorišta. 2 Mogući početak - jer je na tren, postignut konačan cilj: pridobijanje najmasovnije i politički angažovane publike u okviru totalnog ambijentalnog pozorišnog čina, u korne nema velike razlike izmedu izvođača i publike ili se ona potpuno brise; mogući kraj - jer je posle toga, svaka pozorišna predstava ili performans, trebao barem da dostigne snagu koji je imao ovaj najved najmasovniji politick! protest na svetu. Deset godina kasnije, zahvaljujud studentima, Beograd se pretvorio u najveće ambijentalno pozorište u Evropi. Za vreme studentskog »marša« kroz grad, koji se ponovio nekoliko puta, [na primer, »Mimohod slepih« pokrivenih očiju pored zgrade Televizije s indeksima«, »Šetnja do Dedinja« i »Marš putevima prošlosti«] Ijudi/posmatrači na ulicama su se začas pretvorili u gledaoce koji su svojom reakcijom podsticali i nadahnjivali studente/izvođače. Uglavnom, bila je to publika kojoj se svidela óva prestava, koja je rešila i sama da se uključi. Demonstranti su bili blagonakloni prema ovoj publiai, iako je i protiv nje bio usmeren protes [izmedu ostalog, zbog razlike u godinama,

Izdavači: Bitet testør Institut za pozorište, film, radio i televiziju Fakultet dramskih umetnosti u Beogradu Ričard Šekner: Ka postmodernom pozorištu [lzmeđu antropologije i pozorišta] Priredile i prevele: Aleksandra Jovićević i Ivana Vujić