Bitef

PRODUKCIJSKI KOMADI HEINERA MÜLLERA Tokom pedesetih i početkom šezdesetih godina Heiner Müller je napisao čitav niz pozorišnih komada, koji su imali za temu izgradnju Nemačke Demokratske Republike u njenim najrazličitijim fazama. Konflikt između novog i starog, duboko ukorenjene pruske vrline i socijalističke ideje DDR-a, oslikavaju se u njegovim delima. Ljudi moraju da se suoče sa svojom okolinom i sopstvenom istorijom. U duhu brehtovskog koncepta »didaktičkog pozorišta« puhlici ne treba da budu pokazana rešenja za društvene konflikte prenete na meduljudske odnose, nego gledaoci treba sami da misle, sami da odluče. Premijerna izvodenja komada Izgradnja (»Der Bau«) i Graditelji (»Die Bauren«) održana su tek dvanaest, u slučaju prvog dela, i šesnaest, u slučaju drugog, godina nakon njihovog nastanka, na sceni Volksbühne i u režiji Fritza Marquardta. Kako se promenio pogled na tadašnju istočnonemačku stvarnost, kako su shvatani Miillerovi tekstovi tada i tokom sedamdesetih ili osamdesetih godina? Kakvu ulogu igra pojedinac u društvu? Kako se povezuje sadržaj sa estetikom? Kako se menjala publika i šta se dogodilo sa konceptom »didaktičkog pozorišta«? Uz kratak pregled kulturno-političke situacije u Nemačkoj Demokratskoj Republici, Inga Meissner če se, u okviru svog predavanja, pozabaviti pitanjem »produkcijskih komada«, i uz pomoč video-isečaka i dokumentarnih materij ala pokušati da odgovori na navedena pitanja. ■

SUSRET HEINER MÜLLER - ROBERT WILSON U knjiži »Ljubav! Ljubav! Ljubav! je duša genija«, Ivan Nagel, u jednoj skici za portret Roberta Wilsona, piše: »Februar 1982: Miillerovi tekstovi su kao slepi; nigde opisa predela, životinja, ljudi. Iz perfidne radoznalosti povezujem Wilsona sa Müllerom. Sta ima da kaže jedan, koji se pravi slep, onom, koji se pravi nem?« O susretu »slepog« sa »nemim«, koji je urodio jednom od najkontradiktornijih ali i najsnažnijih, najproduktivnijih i najuzbudljivih saradnji na pozorišnoj sceni protekle decenije i po, govori Snežana Golubovič. U okviru predavanja biče prikazano i poslednje zajedničko ostvarenje Müllera i Wilsona, televizijski film Molijerova smrt, koji je ujedno i

jedan nesvakidašnji, poetični i potresni Wilsonov hommage svom, tada več smrtno bolesnom, saradniku i prijatelju Heineru Mülleru ■

HEINER MÜLLER I ADAPTACIJA ANTIKE Produkivna obrada Sofokleove priče o Filoketu sadrži u Miillerovoj varijanti nešto provokativno. Do ufaljivosti izopačeni original u adaptaciji (»Philoktet«) deformiše postoječe slike i menja time ne samo način čitanja, nego i razumevanje stereotipa. Istovremeno otvara mogučnost da se polazni tekst vidim jednom drugačijem svetlu. I, tako nastaje dijalog izmedu Sofokleove drame,, njegovog fcreativnog preobrazitelja Heinera Müllera, i receptora novog teksta, zapravo stare teme iskazane na novom nivou. ■ Predavač: Célestine Hennermann

INTERNACIONALNO POZNATI HEINER MÜLLER Miriam Würtz, u okviru svog istraživanja, bavi se važnim inscenacijama svuda u svetu prihvačenog i cesto izvodenog Miillerovog teksta Nalog (»Der Aufrag«), te njegovim interpretacijama od strane različitih grupa i proisteklih iz različitih konteksta. Poseban akcenat stavljen je, pri tom, na aktuelnu postavku ovog komada, koju je načinio jedan aboridžinski ansambl iz Sidneja, i koji je u junu ove godine gostovao u Nemačkoj. Nalog je jedan namerni, željeni, mogli bi se reči, veštački fragment. Faktor vreme ne postoji, i najrazličitijim formalnim nivoima gomilaju se teme, koje se uvek iznova u varijacijama pojavljuju kod Müllera: izdaja, robovanje izdaji u vlasti, u porodici, u seksusalnosti; preplitanje revolucije i smrti. ■

HEINER MÜLLER NAKON PADA ZIDA Predavanje Hennira KuWmanna obrađuje kako Müllerovo dramsko stvaralaštvo n kontekstu mlade nemačke istorije, tako i njegovu društvenopolitičku ulogu, njegova politička stanovišta tokom važnih promena u političkom životu i strukturama Nemačke. Portret umetnika nakon propasti jedne velike socijalističke utopije