Bitef

Protest Predstava koja praktidno ponavlja sve argumente Jacquesa Derride i suprotstavLja se dviLizadji Knjige, koristi kao rekvizitu prazne, neispisane debele stranice knjige poredane po podu. Tokom predstave ovi predmeti prolaze kroz ispitivački procès dosLovnog pljuvanja, udaranja, gužvanja i cepanja stranica. U takvoj predstavi koja odbacuje knjigu kao predmet iznenaduje nas stalno citiranje tema biblijskih kao i filosofskih autora baš iz tih istih omrznutih proizvoda. Plesadki delovi svedeni su na minimum, samo su malo naglašeni pokreti poricanja ili odbijanja ili uzajamnog razilaženja, kao i izmene kostima. Fragile je i liturgijska predstava o pokušaju i nemogudnosti da se izađe iz dosLovnog corpus-a (tela). Između početka, kad su knjige vodoravno poredane po sceni, i kraja gde oblikuju niske uspravne stubove (jedan na drugom), odvija se drama. Drama nezadovoljnog tela koje želi knjiški red i stege, koje teli neverbalnim ekstazama, ali ga svaka najava vrada Ljudskom abecednom jeziku. Cak i Pavlova vizija svetlosti stvorena je spuštanjem i sporim kruženjem vrlo snažnog reñektora sa fotonskim snopom, koji otvorene bele stranice preobražava u odrazne površine. Završava se postupnim nestajanjem eksplozije svetlosti i našim saznanjem da za "događaj" preobraćanja pozorište ponovo isporučuje jedno pismeno: Pavlovu poslanicu (književni tekst). Grupi autora trefaa toplo zahvaliti, prvo na hrabrosti da se poduhvate izuzetno zahtevnih metafizičkih pojmova, a zatim na njihovom poštenju što se trude da iznova promisle odnos "živih" naspram "mrtvih" jezika. Isti tako, pogotovu na uspešnom usklađivanju stabilne geometrijske scenografske forme s ñuidnim zvučnim prostorom glasova i muzike i s višeslojnom vizuelnom simbolikom nedisciplinovanog, nemirnog, nezadovoljnog tela. Još jedan kompliment kritike: Fragile je u velikoj meri otvoren u svojim značenjima, teje stoga mnogo bliži teoriji "hladnog urna' a ne uzavreloj efektnosti ili linearnim narativima klasične drame. Iskusan gledalac, ali pogotovu onaj "nevin" ili nenaviknut na pozorišni jezik, zaista de modi da projektuje tomove i tomove znadenja u ovu predstavu. Uprkos tome sto se možemo priklanjati eroziji postojanih označitelja, prisustvo MONTAŽSTROJA na ovom festivalu može se smatrati izuzetno znadajnim.