Bitef

DRAMA IZ DVA DELA Rodion Romanovič Raskoljnjikov, dvadesettrogodišnji student prava, übija staru zelenašicu. Übistvo već mesec dana planira u svojoj teskobnoj podstanarskoj sobici. U bliskoj prošlosti napisao je članak o zločinu u kojem je dokazivao da izvanredni ljudi imaju pravo da übijaju. Sada hoće da isproba da li i on spada u te izvanredne ljude ill u one obične, gde i ostala većina. Njegov čin opravdava i to što bi mu za dovršavanje studija bilo potrebno 3000 rubalja. Taj novae on hoće da pribavi od zelenašice, koju smatra beskorisnim bednim ervom. Ono što nije očekivao, to je pobuna njegove sopstvene savesti. U teskobnoj ćeliji nekog madarskog zatvora zajedno je zatočeno devet robijaša. Većina njih su übice. Komad se u stvari sastoji iz dve niti radnje koje se uzajamno dopunjavaju i koje se prepliću. Do izvesne mere reč je o situaeiji pozorište u pozorištu, naime, devet robijaša, većinom übica, zajedno je zatvoreno u uskoj zatvorskoj ćeliji, a probaju komad Dostojevskog Ziočin i kazna, na predlog uprave zatvora. Ovde zapravo i nije reč o običnoj probi, nego o igri od koje im zavisi "koža' 1 , jer u slučaju da komad uspe, upravnik zatvora be dvojici od devet zatvorenika omogućiti odlazak porodici na nekoliko dana. Robijaši se užurbano pripremaju, do premijere je ostalo još samo tri dana. Komad opisuje dogadaje ta poslednja tri dana. Već se i iz ovoga što je rečeno vidi da ovde nije reč o adaptaeiji Dostojevskog, nego o jednom zaista novom ostvarenju, u kome je delo Zločin i kazna pre svega izgovor i kataiizator za naše upoznavanje tih devet robijaša, njihovih želja, ciljeva, ko i zbog čega želi da izađe i zašto je dospeo u zatvor, ko je na šta spreman, koliko sme i ume da se suoči sa svojim ziočinom. Oficir - vaspitač je, na kraju krajeva, delo Dostojevskog odabrao s pedagoškom namerom. Tokom komada sve temeljnije upoznajemo svakodnevni život robijaša i atmosferu koja guši, u kojoj je čežnja za slobodom logična i mi shvatamo da su oni za nju spremni da učine sve, čak i onda kad je reč samo o nekoliko dana slobode, Scene iz komada Zločin i kazna ovde su proizvoljno korišćene. Zanimljive su samo ako se shvate tako da delo svakom pojedinom robijašu postaje mogućnost suočavanja sa samim sobom. Na primer Madona, koji u komadu igra Sonju a koji je zatvorska prostitutka, nije u stanju da izgovori tekst Lazarevog vaskrsenja jer iznenada shvata da je vera u Boga za njega nemoguena i da je on, u stvari, u mnogo gorem položaju od Sonje, kojoj je bar data moguenost utehe u veri... Hi Amper, koji u komadu igra Raskoljnjikova i koji je jedini među robijašima zaista sposoban i voljan da se suoči sa svojim zločinom počinjenim u životu (polupijan, zajedno sa nekoliko svojih drugova, silovao je jednu devojku, a potom je, ni sam ne zna zašto, übio), Kad shvati da Zsoltar, plaćeni übica, prihvata da režira komad samo zato da bi nakon izlaska mogao da se sveti, odnosno da ponovo üblje, Amper pokušava da izade iz igre. Hi Madona, koji se tokom proba zaista zaljubljuje u Ampera i Borotova. Tokom igranja uloga, kod robijaša se radaju prava osećanja. Zapravo tu, na pozornici, odvija se kod svakog glumca posebno proces traženja i iskustva katarze.

two flows of plot that mutually fulfill each other and overlap. To a certain degree, it is a situation of theatre within theatre. Namely, nine convicts, mostly murderers, are locked-up together in a narrow cell and are rehearsing Dostoyevski's Crime and Punishment, as the prison authorities suggested they do. It is not an ordinary rehearsal in question, but a game on which their "hides" may depend. Should the play be a success, the prison warden will grant two of the nine prisoners permission to visit their families for a few days. The prisoners hastily prepare, as the premiere is only three days away. The play describes the events that occur during those last three days.

Obviously, this is not an adaptation of Dostoyevski, but a truly novel accomplishment, in which Crime and Punishment acts as an excuse and as a catalyzer for our acquaintance with the nine convicts, their desires, their goals, with who wants to get out, why, and how he wound up in prison, with who is capable of what, and with how much every convict is able and willing to confront his crime. The officer - a teacher, after all - chose Dostoyevski's piece with a didactic intent. During the piece, we thoroughly get acquainted with the everyday lives of the convicts and their suffocating atmosphere, of which their longing for freedom is a logical outcome. We comprehend that these men are prepared to do anything to fulfill their longing, even if only a few days of freedom are in question. Scenes from Crime and Punishment are randomly used. They become interesting only when the piece is regarded as an opportunity for every convict to confront himself. Madonna, for example, who plays the part of Sonja, is the prison prostitute and is unable to articulate the lines of Lazarus's baptism because he suddenly realizes that faith in God is impossible for him and that he is, in fact, in a worse situation than Sonja, who at least had the possibility of finding comfort in faith.,,. Or Amper, who plays the role of Raskoljnjikov and is the only one among the convicts who is truly capable and willing to confront the crime that he committed (half-drunk, together with a few friends, he raped a girl and later killed her for reasons that are unknown even to him). When he