Bitef

Dok je uobičajeno da pozorište skreće pažnju na dve ili tri stvari, mi ih imamo bar pet Ako je u žiži samo jedna, onda postaje pouéno jet manipuliše gledaocima Kad ima mnogo žiža i nijedna nije povlašćena, onda gledalac stupa u potpuno drugaäju situadju i počinje vlastitu montažu. Tarkovski je to nazivao unutrašnjom montažom. U ovom komadu gledaoci se moraju baviri internom montaiom takode, i po logici stvari, svaki od njih cita predstatu drugaéije jet montira komad po nepredvidivom redu. Prošle godine sam tri nedelje gledao reality show naTV i dobro ga prostudirao. Još smatram da takvi programi unose potpuni poremeéaj u znaéenje rada pozorišnih i fdmskih glumaca Monopol na podražavanje stvamosti, koji je nekad pripadao glumcima, nestao je, a drastično se promenio i nivo uverljivosti. Stoga je, po stilo, ova predstava pokušaj da se iz te situadje nade izlaz. U Dugom životu glumaéka tehnika je dovedena do takve izveštačenosti da gledaoci posmatraju glumački rad kao drkuski trik. Oni koji vole da kažu kako je to samo ogled, a ne drama, suviše su navikli na zaplete, na ideju da pozorište treba da priča priée, ali priée mogu Siti razlidte. Na primer, Dug život je vrlo dosadan na isti naéin kao dela Marsela Frusta (Marcel Proust) i simfonijska muzika. To je završen komad sa vrlo jasnom dramaturgijom, ali je ta dramaturgija nešto drugačija Glumci su koautori komada. Posle njega je sasvim jasno da glumac koji nije kadar da bude koautor svoje uloge i komada zapravo nema šta više da traži u našoj trupi. Za komad su napravIjene storine skečeva, glumci su ih pripremali i medusobno pokazivali, a zatim su ih monticali. Nismo imali komad za predstavu Dug život. Postojala je svakako moguénost da sami napišemo tekstove, ali nam se uéinilo važnijim da partner Ijudima bude svet predmeta, da se dijalozi kanališu kroz predmete. Kao sto će pažljiviji posmatraéi primeriti, u sveni starih predmeti stiču dušu. A onda, veoma me je nadahnulo nešto što je rekao glumac koji potiée iz porodice u kojoj već generadjama muški članovi negde oko 60-te shvate da govor nema smisla, pa dignu ruke, a ostali članovi porodice moraju s tim da se pomire. Na mene je to ostavilo veoma snažan poetski utisak. Osim toga, komad se preéutno poziva na metod fizičke radnje, koji je Stanislavski formulisao pred kraj života pa nije suviše poznat, a koji znaéi odbacivanje Sistema poznatog širom sveta. Da rezimiram: bilo koja uloga može se napraviti samo

izgradnjom rnnogih fizičkih događaja. Kad bismo zamenili mesca, kad bisce büi cransponovani u vreme i na mesco gde sam ja coden 1 kad bisce odrasli u iscim uslovima, onda bisce, pod uricajem cih fizičkih uslova, ponovüi moju živocnu pucanju. Na co me je nadahnula analiza Tovsconogovljevih proba jer su glumci pecrogradske škole cu analizu fizičke radnje ccerirali s posebnom ozbiljnošću. U Dugom iivotu poscoji referenca na Scaruslavskog u čiscom obliku; ako glumac vodi računa samo о logici fizičkog živoca, onda se njegov emocivni živoc odvija sam po sebi. I dalje bib s oprezom definisao zane i još opreznije govorio о novoj scvamosci jer je u ovini komadima sve pod koncrolom. To je i dalje umecnosc, nema manipuladje učesnicima koji možda ne razumeju u čemu co sudeluju, svi glumci su profesionalci visokog ranga s velikim iskusevom, a svi su i odrasli ljudi. Mogio bi se možda pre rea da je ree о novom scepenu rafìnmana То nije realizam nid dokumecami prikaz... Isce lazi, ali drugačijeg scepena. DUG ŽIVOT Covek ne može da se oslobodi osećanja da, ma koliko mu percepcija bila izošcrena, oni na pozomici о dugom živocu i njegovih pec scanara znaju mnogo vise od njega Treba da budemo zahvalni na smislu za srazmeru i glumaca i redicelja (a možda je co majscorscvo ili dar?) - u Dugom iivotu nišca nije dovedeno na nivo razrešive mecafore kakve kridčari cako vole da dešifruju. Kažem co bez uživanja u samonipodašcavanju. I co ne zaco šco je mecaforično pozorišce bolje ili gore od bilo koje druge pozorišne forme. Takode mogu razumed one koji ne mogu da se „pnključe“ na