Bitef

127

Daimon je licna sreca, sudbina, stanje kojim moze da se vlada. Daimon ili demon, svejedno je. Red je о necemu sto nas opseda, cega se tvrdogiavo drzimo, jer to smo mi sami, a ta stremljenja su dovoljno snazna da postanu pokretacka snaga i putokaz misli. Hibris je preterano osecanje sigurnosti, preveliko poverenje u sopstvene snage i oholost koja je na granici prestupa. Prekoracenje granica postavljenih coveku vreda bogove, a posledica toga je osveta. Heros je covek nadljudskih osobina, polubog, kao na primer Persej, sin boga Zevsa i Danaje. Persej je i praotac Kserksa, a time i svih Persijanaca. Svaki grad, svaka fila (rodovska ili plemenska zajednica), svaka plemenita porodica obozavala je nekog heroja. Prvobitno su heroji bili bozanstva, a kasnije su mnoge izuzetne licnosti posle smrti proizvedene u heroje. To su desto bili osnivaci gradova. Smatra se da su svi heroji bili ljudi koji su zaista postojali i koji su posle smrti posedovali izuzetnu mod. U vreme persijskih ratova, Grci su verovali da su im pomogli odredeni heroji. Zato je I pocelo prenosenje njihovih posmrtnih ostataka i neka vrsta obozavanja relikvija. Nikom nije smetalo sto su pojedini heroji imali i po nekoliko grobova: Pelop dva, Edip cetiri. Osnovno znacenje grcke reel moira jeste deo, komad, na primer, deo obroka, plena, udeo nekog boga u vladanju svetom, a moze da bude I vremenski interval. Plural oznacava komade mesa. I kao sto komadi mesa u obroku nisu za sve ljude iste velicine i kvaliteta, tako se i moire razlikuju prema velicini I kvalitetu. Mojra je neumoljiva boginja sudbine. Ima ih tri: Kioto (Prelja), Lahesa (Sudbina) i Atropa (Neumitna). Kod Eshila, coveka sklonog grehu bog pusta da gresi, a zatim ga tera da tesko pati, jer patnja vodi do saznanja о redu koji namecu bogovi i u koji covek mora da se uklopi. Kod Eshila nema logicne razlike izmedu Zevsa, ostalih bogova I Mojre. Prevod i obrada priloga Kleines Glossar zum Stück iz programa predstave

HEROS

HIBRIS

MOJRA/MOJRE

MAIN PROGRAMME