Bogoslovlje
БОГОСЛОВЉЕ ОРГАН ПРАВОСЛАВНОГ БОГОСЛОВСКОГ ФАКУЛТЕТА
СВЕСКА 2.
ГОДИНА V
БРАК И СОЦИЈАЛНИ ПОЛО ЖАЈ ЖЕНЕ КОД ЈЕВРЕЈА. 1
Dr. ДУШАН ГЛУМАЦ, ДОЦЕНТ
(Свршетак)
ОДНОС ПРЕМА РЕЛИГИЈИ.
Многи научници стоје на становишту да je јеврејска редигија религија мушкараца и да je жена била сасвим искључена од религиозних функција и да у томе подручју није имала никаквог права 2 В. Smend тврди на пр. да се религија тицала жена много мање него ли мушкараца. Женска имена сложена са Божјим именом Јахве, једва да и долазе. 8 ) Због тога je М. Löhr 4 ) саставио листу свих женских имена која долазе у Старом Завету и детально испитао сва теофорна женска имена и том приликом, заиста дошао до резултата, да je у Старом Завету много мање женских теофорних имена, сложених са Божјим именом Јахве, него ли мушких. Свега 14—17 женских имена има, која би била сложена са скраћеним обликом Јахве (о. с. 31.). „Али би свакако било преураньено, да се стварају ма какви историјско религиозни закључци на томе сасвим спољашњем бројчаном односу“. (о. с. 24.). „Јер иза тих утврфених чињеница, мора се чувати да се доказује са спољашњим бројчаним односом имена мушкараца и жена које имају име Јахвеово, као што су то учинили Wellhausen Smend и другие (о. с. 31.). Löhr указује, найме, на чињеницу да се у Старом Завету, уопште, много више говори о мушкарцима него ли
>). Види Богословл.с 1930. св. 1.
г ] Е. Schwally: Das Leben nachdem Tode, Glessen 1892, 28; Dr. Georg Beer: Die sociale , und religiöse Stellung der Frau im israelifischen Altertum, Tübingen 1919. 34—35.
s | R. Smend: Lehrbuch der alttestamenllichen Religionsgeschichte 2 All Freiburg i Br. 1899, 165.
4 ] Die Stellung des Weibes zu Jahwe ReUgion und Kult untersucht von Dr. Max Löhr Leipzig 1908. [Beiträge zur Wissenschaft vom Alten Testament herausg. v. R. Kittel, Heft 4.]