Bogoslovlje

Као што смо већ у почетку казали, ми не мислимо да сама религија нешто нарочито добија оваквим и сличним размишљањима са становишта саме науке одн. философије о природи, нити tie нешто изгубити, ако други заступници природне науке са тог истог становишта (т, ј. становишта саме, „чисте“ природне науке) дођу до сасвим супротног гледишта. Али je за религију, управо са психиологију религиозних мисли и осећања (самих природњака на првом месту) веома значајно да су баш они резултати природне науке, који су могли бити употребљени (као што су од стране непријатеља хришћанске религије каткад и употребљавани) и као аргументи за атеизам, одвели саме заступнике природне науке сасвим супротним, т.ј. теистичким идејама.

Др. Борислав Лоренц.

САВРЕМЕНА ОСНОВНА ШКОЛА %

И ПОЗНАВАЕЬЕ ЗАВИЧАЈА И КУЛТУРЕ У ОСНОВНОЈ ШКОЛИ

(Настьвак)

Други предавая био je г. Шмит, школски саветник из Протау-а. Он je, у почетку свог првог и другог предавања, дао извесна објашњења о школским надзорницима и саветницима и о забавиштима у Немачкој. Али, да се не би губила веза у главним мислима, ми ћемо та објашњења приказати на крају његових предавања као додатак. Сама предавања г. Шмита пак приказаћемо према његовој подели: 1) Завичајна и културна настава; 2) Наставни материјал и средства за рад, и 3) Примена рада. I) Завичајна и културна настава. Познавање завичаја и културе изгледа, на први поглед, као да су две различие области наставног градива и рада. Међутим то су

исход природе, као што мисли Њутн; да један систем света, као што je наш сунчанн систем, најзад долазн до потпуног застоја и општег мира, онда ja не бих с Hi им додао да je нужно да га Бог чудом васпостав.ъа. Jep ако je то исход на који je природа по својим битним законима нужним начином одређена, онда ja из тога изводим да je то и добро“. И Кант je додао још и ово: „Ми не знамо канву безмерност има природа, која се непрекидно ствара у другим небескнм пределима, да великом плодношћу богато надокнади с друге стране овај губитак (Abgang) универзума*. (О. с. р. 41 и д.).

312

Богословље