Branič
720
Б Р А Н П Ч.
БРОЈ 21
У сваком случају иоморско ратно право не може се нрнменити на железнице. Јер ла!,а, кад остави пристаниште, улази у море, које не прппада ни једној држави, док међутим сао браћајни железнички материјал налази се увек или у неутралној територији или у територији једне од ратујућих страна. Лађа је, дакле, за време свога путовања по мору, по нужди подложена законима оне државе, којој припада, јер пначе за н>у неби било никаквог права. а то баш и зпачи опште позната реченица „свака лађа је део своје државне територије." Међутим кад се нзближе нромотри прави значај те реченпце, онда пзлази, да ова ндентичност лађе са територијом којој припада, значи само то, да јој је држава поверила један део јуриеднкцпје п полпцпје над екипажом; у свима другим односнма лађа је у истом положају, као и свака друга покретност. Свака страна ствар део је територпје своје државе у опште; само је лађама на мору због њиховог материјалног раздвајања од своје полиције дат иарочнти организам и јурисдпкција. И тако је у сваком међународном праву усвојено, да су екипаж и ствари на лађн подложене власти капетановој; а ствари, које се налазе на чврстој земљн нодложене су надлежности и јурисдикцији оне нолпције, где се налазе. У ову категорију ствари треба уврстити и стране возове н вагоне. Последица је тога, да лађа на мору пошто не припада ни једној територији, њена полиција п јурисдикција треба да чини део јурисдикције и полиције њенога државног земљишта; док међутим страна ствар — овде неутралнн саобраћајнп материјал — стојп под надлежношћу јурисдикције и полишпе оне територије, коју пролази, само, разуме се, својнна стварп остаје педирнута. Она ратујућа страна, која заузме земљиште противииково, за цело време окуиације сматра се као наследник свога противннка у свпма правима јурисдикције и полицпје, бар што се тиче ратних срестава. Па како реч „ратна контрабанда" не значн никад ништа друго до ратна срества у стању преноса, то отуда излази, да су ратна срества, кад их преноеи неутрална железница подложена јурпсдикцпјп и иолицији оне територије, , у коју су пренета или јурисдикцији и нолицији оне ратујуће стране, која ту територију заузме. Чим, дакле, који воз или вагон неутралне железнице преноси ратна срества ван гранпца своје земље у земље једне од ратујућпх страна, он је одма подложен ратној јурисдикцији и полицији оне ратујуће стране, која га заузме. Тај Факт, што неутрална железница ирнпада са свим