Branič

722

Б Р А Н И Ч.

БРО.Ј 21.,

свако ратпо право наснрам неутралних железнпца и злоупотребе би разориле свако и најнужније и најрационалније право. Друга носледпца зависи од решења питања, да ли возови илп бар вагони неутралне железнице, која је уваћена у ратној контрабанди, могу бити заузети као п.т.ачка. Овде треба правитп разлику. Неутрални воз као целина, која чпни део организма општега саобраћаја међу народима, не треба да је подложен праву конФискације ; али вагони натоварени ратном контрабандом морају се сматрати као пл.ачка и могу бити конФнековани. Овај губитак неколнко вагона изгледа међутнм као недовољна санкција ирема опасности, што је таква злоунотреба неутралности возова неутралнпх железница собом носи. Опасност у повреди неутралности лежи не само за ратујуће стране већ и за остварење онште евроиске неутралностп, на којој почива саобраћај међу народима, кад неке силе ратују. Ми мислимо шта више, да само заузеће неутралнпх вагоиа, ухваћених у ратној контрабанди, није довол.но да спречи једну практику, која би могла иа крају крајева да компромпгпра општи иринцип неутралности саобраћајног материјала неутралних железница. Строго поштокање железнпчке неутралности пзискује много јачу п опипљивију гараитију, разуме се, без иовреде међуилродне Функције возова. Нраво би било, да се у овом случају сопствешн; неутралне железнице, па била то држава или приватно друштво, чпјп је воз уваћен да рушн општу неутралност, која је за њега иривилегија, да се казни јаком новчаном казном , која може изнети толико, колико и вредност самога воза, или да се нарочитом наредбом објави, да ће свака неутрална железница, ухваћена у ратној контрабанди, на територији ратиичке стране, бити стављена ван граница оиште неутра.тоста. Овака бн казна била довољна да спречи рушење неутралности п ратну контрабанду, а међутим небп реметила међународни саобраћај који почива на радњн неутралних железница. У сваком случају мора се дозволити ратујућпм странама да над свима неутралним возовима који пролазе њине територије или територије, које су оне окупирале, врше надзор који ематрају да је нужан, било ереством једног чиновника или ОФицира, било на други који начин. Само тај надзор не треба да ремети, без јаких узрока, ред и вожњу неутралних возова.