Branič

4

Судока дела расправљана су у судници — „мехћема,"' „меџлис" — пред кадијом (који је постављан на то звање указом Султановим, по предлогу Шеих-ул-Ислама из Цариграда), и члановима мешане народности. Суђено је по Шеријату (корану — њнховом религијозном закону) и Низаму (законима изданим по танзимату), и то по последљем обично у хришћанским споровима. Више пута навали кадија те се дело пресуди по Шеријату, ну по уложеној жалби дође наредба од другоступног разматрајућег суда од Приштине или из Ниша, да се суди по Низаму. Где су докази сведоци суђено је обично по Низаму, јер по њему беху дозвољаване сведоџбе хришћана, док на против по Корану одбациване су. Пошто се поднесе тужба, одреди се дан суђења. Саслушавање парничара и сведока бива усмено. Сведок може бити сваки, па и сродник и пријатељ, само не брат или укућанин, но и одељени брат мог&ше сведочити. 1 ) Заклетва, која је овде у великом уважењу, налагана је према потребп и парничарима и сведоцима, и у много прилика прекидала је парнични спор. Сваки сведок морао је доћи суду и лично сведочити. Турско женскиње саслушавано је у своме харему у присутности мужа или сродника иза ошкринутих врата, пред којима стојаше у предњој соби изасланик суда, дочекујући одговора на стављана питања. Међу мојим хартијама из доба мога председништва у окр, нишком суду 1881 г. налази се у препису занимљива коресподенција између суда и Министра Правде, услед жалбе извесног турског Бега (кнеза — коленовића) што му је _ жена лично у суд позивана. По оцени доказа изречена пресуда запише се одмах испод тужбе и утврђује печатом. Извршење пресуде спада у дужност полицајних органа, а њена светиња и неиоречност обезбеђена је законом. У члану 11 турског казненог законика, читамо о том следећу одредбу : „Ко иро') Није невероватно да је у погледу доказннх средстава, у споровнма пзмеђу хришћана, на турско законарство нмало утицаја старо српско право. У члану 67 Винодолског закона чнтамо ову сличну одредбу: ({ Отац снну, син оцу н кћи могу бити сведоцн, брат сестри н сестра брату, ако стоје сваки по себи, и раздељени су међу собом. 0 '