Branič

стр. 860.

б р А Н и ч

број 23.

Устава од 1888. декрету Владе Народне Одбране од 19. Оептембра 1870. Интереоантна сличност и која, по мишљењу нашем, није случајна: она је доказ да је, у овом питаљу, наше законодавство узело за пример француско, што је појмљиво, кад се има на уму да у Француској влада систем административне центрадизације коју .је Устав од 1869. усвојио. И кад је Уставтај створио код нас исто оно стање у коме су, у погдеду питања ко.је овде третирамо, Французи били под режимом чл. 75. Устава од VIII. год., и кад је он, по нашем мишљењу, узео за модел француско законодавство, нећемо погрешити, ако наше резоновање о 2-ој алинеји чл. 110. поткрепимо објашњењем које су аутори и јуриспруденција у Француској давали о чл. 75. Устава од VIII. год. 59. Исте разлоге које смо истакли напред против јуриспруденције францускога Суда з а сукобе , у питању односно значења декрета од 1870., ваља ставити на супрот систему нашега Устава, усвојеним у чл. 110. ал. 2. при свем то што овај пропис, по мишљењу нашем, нема онако широк значај какав на први поглед изгледа да има. Ми не улазимо овде у расправу питања да ли је систем преваге административне власти над судском, систем коме је Устав од 1869. пришао, користан за наше специјалнеприлике. Напоменућемо само да судска власт мора бити у свима уставним државама, па, дакле, и код нас, одвојена од активне администрације и да спорна администрација може напослетку бити поверена нарочитим административним судовима, без прерогативе судиске непокретности. Али, што предлажемо и што сматрамо као једну од основних гарантија за права појединаца, то је, да се тужба против управних чиновника због накнаде штете, учињене у званичној дужности, ослободи свих претходних Формалности и у онште свега оног што би чиновнику стварало неки изузетан положај, већ да одговорност овога за званичну радњу његову буде онако исто потпуна као и за приватну. Са таквим системом имали бисмо, истина, једну малу дерогацију начелу поделе судске и административне власти, али та махна таквога система не може се мерити са његовим добрим странама и корисним резултатима којима води. 60. У Немачкој , по законику о судској ортнизацији. од 27. јануара 1877., опште је начело да је судска власт