Branič

број 19—24.

в р А н и ч

стр. 621.

неко на пр. пуца из револвера на некога, који је од њега 2000 метара далеко. Или, када би неко некога проклео, желећи му смрт, и т. д. Овде би био покушај безопасан. Ми држимо, да смо прилично успели да докажемо, да је за оцену покушаја најбоље мерило конкретна опасност за нападнуто право. Из самога циља казне у опште, а код покушаја на по се, види се, да је наше схватање покушаја тачније и целисходније. И разлози а и наведени примери најбољи су доказ за то. А да ово тврђење није основано само на голој теорији, ми ћемо се потрудити, да у идућем одељку докажемо, да и позитивно законодавство стоји на истом становишту. V Које гледиште заузима наш казн, законик према покушају? На првом месту треба да расправимо питање: да ли је наш казн.законик усвојио огледиште субјективне или објективне теорије, т. ј. да ли се по нашем казн. законику казни сваки покушај без разлике, или само онај, од кога прети извесна опасносг неком праву или интересу? Ради што правилнијег решења овога, питања потребно је да наведемо деФиницију, коју је наш законодавац дао за покушај, јер ће се већ из ње моћи видети, на коме је становишту био наш законодавац при грађењу казн. законика. § 41. казн. зак. који говори о покушају, гласи овако: »Покушај злочинства и преступљења узима се онда, кад ко учини дело, којим је извршење самог злочинства. и преступљења започето, па се злочинство или преступл^ење не изврши због другог чега, што није стајало од воље онога, који га је започео вршити«. Законодавац, дакле, тражи радњу, којом се извршење кривич. дела започиње. Јасно је, према томе, да наш казн. законик није на становишту субјективне теорије, која усваја да има покушаја, чим се маниФестује злочиначка воља у некој радњи, без обзира на то, да ли се том радњом отпочиње извршење кривичног дела, или не. Када би неко пуцао, у намери убиства, на мртвог човека, држећи да спава, ту би по субјективној теорији било покушаја. Међу тим по нашем казн. законику не би га било, јер предузетом радњом не би било започето извршење убиства, пошто нема у опште права