Branič

224

Б Р Л II II Ч

дела, постоји несагласност између садржине воље с једне стране и онога што се у самој ствари догодило с друге, било, да целокупно стање чињенице није жељене или у најмању руку један суштаствени карактерни знак. Према овоме нехотична делатност као таква има свога корена у заблуди. б.) када поводом извесне заблуде кзја се је злочинцу поткрала, овај узроком тим противуправност свога делања није могао да предвиди. Пуца ли нпр. војник који се на предњој страни налази на претпостављеног старешину свог, мислећи, да је непријатељ, онда он у том случају није у заблуди што се тиче важности његовог делања, он зна с поузданошћу, да ће његов пуцањ да убије или рани — али је исти у заблуди што се тиче правне важности свога делања у погледу одношаја његовог наспрам норме. Ова заблуда може бити извињавајућа. Но ако се је заблуда могла при довољној пажљивости избећи, онда му се убиство или повреда тела има као нехотично урачунати. 4 ) II. Према овоме датом опредељењу нехата, нехатности, може се претпоставка за исту извести, да се је заблуда, из које је нехатност произашла, могла при довољној пажњи избећи. Неизбежна заблуда извињава; само је она вољна опредељеност противуправна, која је узрок извесној последици а која се је могла при довољној пажњи избећи; онај који је нехотично делао, није учинио оно што је требао и што је могао учинити. При расуђивању ових момената мора се имати у виду: а) особито својство учиниоца, ћ) прилике и околности, под којима је учинилац делао. Ш тј се тиче овога првога момента под а, не треба га разумети тако, као да је извесним лицима наложено, да већу опрезност у погледу нечега треба да имају него што је то случај с другим. Закон захтева од свих поданика при предузимању какве радње подједнаку меру брижљивости, с погледом на различиту свесност. Сазнање које појединци имају, може неког који дела при истој брижљивости заблуда да извињава, док међу тим другог при једном таком истом делању и такој истој мери брижљивости да не извињава. Ко извесном повређеном, пре него што је лекар дошао, брзо помоћ пружи, неће бити одговоран у погледу оне небрижљивости, у погледу

4 ) Тако исго Лист у својој теорији стр. 164., Ламаж у својим штампаним предавањима стр. 39. итд.