Branič

фАБРНЧКН II ТРГОВАЧКИ ЖИГО.ВИ (МАРКЕ)

191

је због велике вредности и значаја који може имати ,атг. нраво за једног индустријалца, као и услед тешкоће доказнвања, да то лично жиг. право постоји у саобраћају. Због тога се јавила потреба, да се донесе нарочити закон, који ће регулисати правне односе у погледу жигова. Економски значај жигова, велика евантуална њихова вредност и огромност штете, која може произићи услед повреде жигова, били су непосреднн повод стварању специјалног закона. Цивилна заштита личног жиг. права, која се састоји у праву на накнаду штете, учињене новодом жига, није у стању да задовољи и подмири у пуној мери интересе индустријалаца и трговаца, јер поред тога што се та штета често неће моћи наплатити, стоји и факат, да се лажном употребом жига депрецира роба н подрпва углед трговца или индустријалца, што се не може поправити накнадом штете. Отуда се јавила потреба да се нредузму јаче, ефикасније мере против таквих делања, које могу да руинирају поједине произвођаче, и оне су добиле израза у кривично-правној заштити жиговног ирава. Извесне повреде жиговног права квалификоване су као кривична дела, која повлачи казну. Међутпм с обзиром на принцип кривичног права: пипа роепа зте 1еде то .је морало бити прописано нарочитим законом. Даље, као важан разлог за доношење нарочптог закона о жиговима, сматра се тешкоћа у доказивању, да неко има нраво на обележавање робе .једним одређеним знаком. Жигови су вољни, што значи, да од самих индустријалаца зависи, да ли ће употребљавати жиг или не, па се према томе употреба жига не претпоставља, већ се мора доказатн. Употребу је пак лако догазати, јер је жиг обично впдљив и на роби се налази. Али иоред употребе мора се доказати и то да је саобраћајна околина схватила жиг као обележје продуката једнога произвођача., тако да се при погледу тога знака одмах изазива у потрошача престава тога продуцента. Тек кад је саобраћај увидео везу која постојп између произвођача и одређеног знака, може бити говора о искључивом праву тога произвођача, да такве и сличне своје продукте обележава тим знаком, јер, у осталом, само опда и постојп могућност, преваре и обмане. на дакле и повреде његовог права. Другим речима, сам факт употребе једног жига не конституише искључиво право на жиг, већ је поред тога потребно, да и потрошачп схвате жиг, као искључиво његов знак.