Branič
374
Б Р А Н И Ч
огромна разлика између њих и четвртог и петог одељка увидеће се из каснијег излагања. I. Душанов Законик. У њему не постоји члан, који би нарочито говорио о начину, како се смртна казна има извршивати. Али у појединим члановима, где се за пзвесне злочине прописује смртна казна, у исто време се каже, на који ће се начин извршити. Таквих начина има три. 1. Први је начин вешање. Тако су погубљивани: себар, који отме силом властеоску жену или девојку на удају, 1 чл. 53.; и онај, који обори цркву на војсци („Црков кто обори на војсце, да се убије или обеси") — чл. 130. Но у чл. 145. прописује се за разбојнике, који се ухвате у селу, особит начин вешања: вешање стрмоглавце („у којем се селе нађе... гусар,... гусар да се обеси стрмоглав"). Овако пзвршивање смртне казне прописано је још: за господаре села, ако се разбојник не ухвати — чл. 145.; разбојник, који се ухватп на делу — чл. 149.; властелин, кад учини какав зличин којн члан његове пратње, коју су по ондашњем обичају водила собом властела, кад иду код цара — чл. 73.; сеоске старешине, кад се у њих нађе разбојник — чл. 146.; и господари, ако би им сеоске старешине о томе штогод саошптиле, а они би се начинили, да то нпсу ни чули, и ништа не би предузимали — чл. 147. 2. Други је начин спаљивање на ватри. Тако је нзвршивана смртна казна: над убнцом оца, мајке, брата или детета свога — чл. 96. („да се та-зи убица ижДеже на огњи"): п златарац, који се нађе у селу, у коме није допуштено, да се кују новци, или који тајно без допуштења царева кује у граду новце — чл. 169. 3. Трећи је начин погубљивање. Он је прописан за обарање цркве на војсци — чл. 130., и за онога, који убије владику, калуђера или попа — чл. 95. („и кто се најде убив светитеља или калуђера или попа, да се та-зи убије и обесн"). На који се начпн мислило, да се има извршити погубљење, кад се каже: „да се убије", може се само нагађати. На основу чл. 95. и 130. може се поуздано рећи само то, да се злочинцу, за кога је у њима проппсано убијање, није имао 1 „Ако ли себар узме по силе владику, да се обеси".