Branič

Број 4

„БРАНИЧ'

Страна 229

што ће аутоматски скинути са народа односни део терета, а што ће све несумњиво бити симпатично поздрављено од свих оних који улажу у државну, бановинску и општинску касу, да би се држава, бановина и општина издржавале. Интересантно је навести, да ове истине, опште познате, нису истицане или бар не у довољној мери у буџетској дебати у Скупштини и Сенату, што је основни циљ буџетске дебате. И ако свака буџетска дебата има за циљ критику владе и опште државне политике, ипак не сме се никако занемаривати цифарски део буџета јер из целе буџетске дебате обично је то што остане и што се пренесе на народну привреду. Ово нарочито кад после дуге и начелне критике, уперене против опште и финансиске политике владе која буџет подноси, народни посланици и сенатори изјављују да ће гласати за предложени буџет и тиме дати поверење влади која га подноси. За разлику од предложеног буџета, који у своме цифарском делу није претрпео промене, предлог финансиског закона за 1934/35. год., после многобројних амандирања често у последњем моменту пред изгласавање, у толикој мери је измењен кад је постао финансиски закон за 1934/35. год., да га је у истини врло тешко познати. И ако је Министар финансија у раније наведеним Упуствима обећао, да ће се при саставу финансиског закона за 1934/35 год. придржавати чл. 44. закона о државном рачуноводству, ипак није могао одолети навалама на предложени финансиски закон од стране владе и народних посланика, што је учинило, да је овај последњи финансиски закон један од најизразитијих финансиских и законодавних омнибуса од ослобођења до данас, у коме је се необично тешко снаћи. Финансиски закон за 1934/35. год. садржи 79 одредаба, махом веома дугих, које носе обележје брзине са којом су унете у предложени закон, где су без довољно студије и често у веома незгодној стилизацији, убачене. То ће унети непотребну пометњу код оних који ће бити позвати да односне законске прописе примењују, што у осталом неће бити новина, пошто смо научили да финансиске законе гледамо као огромне законодавне омнибусе. У §§ 2.—11. дата су Министру финансија важна овлашћења да на прост начин, тако рећи по кратком поступку, руководи и располаже државним приходима, што до сада није било уобичајено. У томе реду идеја нарочито је карактеристичан § 8. Овлашћења Министру финансија и одредбе за рачунску службу — § 12. престављају 17 разних позиција, са разделима и подразделима, а како оне изгледају нека послужи тачка 12. која гласи: Овлашћује се Министар финансија „да решења која сходно чл. 15. предлога закона о општој