Brastvo
112
јаци! ; а око Годеме реке, другог крака Радике живи народа око 15 села, који збори арбанасви а вере је источно православне, у цркви слуша словенску службу, славу слави п све обичаји има као и остали околни Орби. Ове Големоречане шарске цео живот (вера и обичаји) чини Орбима, а пак језик одвлачи их Скипетарима (Арбанасима). Тешко је на пречац и без дубљег и без јачег испитивања, и проучавања изрећи суд којој народности они припадају. Ја не бих могао за сада рећи да су Срби, и ако сам на другом месту и раније рекао да су српскога племена; јер има много више поарбанашених Срба с леве стране Црнога Дрима, познатих под именом 'Торбеша, па ипак они ни данас не знају, нити говоре арбанаски већ српски; само их чини мухамеданска вера Арбанасима, као што чини оне Орбе у Босни и Ерцеговини мухамеданска вера Турцима. Ну мени се чини да су они и по вери и по крви једнаки с онима такође исто чно-православнима што живе око Елбасана, и
1 Нисам проучавао да ли је Мијак какво старо српско племенско име, као што му неки приписују историјску вредност, али само то знам што се преда мном дешавало. Кад назовеш Реканца Мијаком, он ти се срдито окрене и одврати: „ти си Мијак, а не ја“. По овоме судећи Мијак је сада ружно име, па ма да је и било некада у поштовању. Тако су исто прозвани Кичевци и околина другим именом Брсјацима, које такође Кичевци сматрају као што Реканац сматра назив Мијак.
Кад ови из Кичевске околине сиђу у прилепско поље на рад (сад обично код Турака у ангарију), рећи ће Прилепчанци „ето ит Брејаци већ дошли“. Прилепчанац кад некоме каже да је хитар, лак и да брзо и лако иде, каже му: „прави си Брсјак, одиш као Брсјак“. Али као да се и ово каже у подсмех.
ка повеле