Brastvo
55 313
нике у Цариграду и другим местима; и у први мах за српске крајеве истицала је књижице под натписом „Љаштин језик“, токорсе да се не каже одмах бугарски, већ матерњи језик! Лукави су Бугари у свем, па и у овом послу. Дакле, та је пропаганда полако пробијала и заводила своје школе, а од 1870. године почела је нагло да напредује помоћу добивеног својег егзарха у Цариграду.
Дуго би било да и даље наводим ·примере пи лукаветва Бугара, којима су хтели да обману и побугаре Србе у старој српској држави. Овде ћу само да прибележим како су се у ошпте развијале школе у Скопљу.
“о ““
Кад је већ и последњег ерпеког владике нестало у Скопљу, с укинућем пећегкога патријархата 1766. године, онда су и оне манастирске школе заједно с калуђерима и одличнијим свештеницима са свим пропале, јер су посрнуле још од бегства патријараха у Аустрију, те је остало да сваки учи по нешто писмености од простих полова, који су већином и заменили калуђере. Које би дете служило попа и носило му кроз село котлић, оно је пи научило да чати у цркви, па кад је дорасло попило се и замењивало старога попа. А каква је била и изгледала српска школа под српском духовном управом у прошлим вековима, која се датира још од Светога Саве, то је тек питање истраживања и сазнања.
Старије српске коле у Скопљу. Зна се поуздано да је у Скопљу био учитељ неки Никола из Прилепа код нове цркве Богородице, и школа је отпочела онда, кад је та црква била готова и осветтана. Тако причају Скопљанци, а то је могло бити