Delo

476 д е л о Но осим тих ландшаФг-слика створио је Тома врло лепе Фантастичне ландшаФТ-слике као што је „Р а r а d i е s“. На тој слици впдимо лепа зелена брда, високо лиснато дрвеће, видимо цветне ливаде, бистре плаве реке u нитоме животиње поред којпх сасвим сигзтрно корачају Адам и Ева. Силним колорпстичким дражнма одлш.тје се Томнна слика „Friih 1 i n g s i d i 11 e“. Kpaj обале бистрог иоточића седи једна нпмФа, мало даље међлт нежннм цветићима у једном колу oki ећу се иуначки и лени анђелчићи. Томине религиозне слике много су слабије од његових дандшаФТ ■слика. По тим радовима чисто бпх могао тврдптн, да то није право поље за Томино стварање. На томе пољу он није тако сигуран, за те религпозне слике Тома није себи сгворио оригпналан стил, него још увек имнтипа \r тим радовима славног Diirer-a или Cornelius-a. Тек по где где само опази се и оригиналап дух Томпн, тако нпр. у слнци „Ј е s u s u n d d e r V e r s u c b e r*. Врло интересантне cvr слике Томине из митологије старих класпчних народа или пз немачке романтике. П ако више пута те слике у први мах изгледају досга неразумљпве и нејасне, оиет им је колорпт тако љубак, да човек не може норед њих проћи а да нх добро не разгледа- У ту групу спадају слике „С h а r о n“, „А р о 11 о“ „ А b е n d“ н „D а m m е r u n g i m B u c h e n \v a 1 d e.“ Али Тома не само да је добар колориста. него многе његове слике одлнкују се својом нластичном лепогом. Тако његове особе које су наслпкане у Адамовом костиму, као пгго с\' „Bogenschiitze n“ „Adam und Eva“ изгледају као насликани актови од каквог вајара Врло су импозантне Томпне особе као што j’e „S а е m а n u“ и „Н u t е r des Thales“ Te особе изгледају вам као какве шгатуе. # % II поргретиста „ћ е о Samberg. er“ спада међу знатније модерне сликаре. До сада су о њему немачки лисгови врло мало писали. Обично су само споменули његове радове или еу их карактерисали само са неколико речи. У последње време иоклањали су уметнички кригпчари много већу нажњу Самбергеровим делима, јер су оне гогово једннствене у својој врстн. Ја сам нанред рекао портретиста „Leo Samberger,“ али чисто бих рекао да сам ногрешио шго сам му дао то име, јер он ни једној својој слпци није дао нме „Portrat“ пего нх је назвао „Bildnis'. Према томе мора и постојати нска разлика између „Portrat-a“ и „Bildniss-a“? А ево у чему постојн та разлнка. Немцн кажу да сликари нрема својим способностима створе или ,Konterfei, илн „Portrat“ или „Bildniss“. Онај сликар, који је етворио ,,Konterfeiw од неког лика, тај нам је }r својој слици прнказао верно само спољашње црге дотнчног лика, нли боље рећи његова је слика само слична са оригиналом. „Portrat“ јс већ много