Delo
ВЛ<'ПИТАЧЕВЕ ЗАВЕЛЕШКЕ 441 ности, као и непрестане и истрајне потпоре од родител>а и осталих укућана. „**У‘овој сврси мора се с планом утицатн и на тело и на дух учЈеннков. “Тако, што се тела тиче, ту треба настатн, да се још од МсЦредо-фазвпје у оваква мушкарца снажно и крепко тело. То се може постићи редовним и честим гимнастичким веџбањпма. честим и дужим излетима у слободну природу, телесним радовима у врту, пливањем, тоциљањем, јахањем, веслањем. мачевањем, ловом, очвршћавањем коже против хладноће, итд. На свему овоме мора се радити марљиво из дана у дан, из године у годину. Даље, још као дете, мора се овакав мушкарац упућивати марљиво на мушке игре и играчке, и то на вешт, благонаклон, начин, а од жепских да се склања. Ако је ово дете мирно, треба га покренути на живахност и упутити на покрет и мушкп рад; ако ли је сувише живахно, треба ту живост упутити нравцем мушке одважности и вредноће у раду. Веома је важно код ових веџаба — али у исто време често и веома тешко за извођење — да се оне тако вешто удесе, да ученнк има уз њих пријатна осећања; непријатна би му ова веџбања учпнила одвратним, чим би п васпитни успех дошао у питање. То се пак може постићи похвалама; наговором, веселим забавама уз ове веџбе, малим наградама, особито за тежи телесни рад, итд. Одабрано друштво других мушкараца, вршњака и нешто млађих, где ће овај ученик у утакмицама с њима моћи чешће да односи мале победе, могу овде утицати ванредно благотворно. У опште дружба оваквог дечка треба да се креће што више у кругу мушких, било одраслих или одабраног друштва из вршњака, али, по могућству, под што јачом контролом, а од женског друштва да се склања, или бар да се не оставља сам у њему. Дрп тој дружби с мушкарцима треба строго пазити на појаву оних раније описаних неприродних осећања према мушкима, па их одмах у самом почетку сузбијати: наговором, објашњењем о неприродности и то поглавито у примернма (ма били и измишљени само да су добро смишљени), а у крајњем случају и изобличавањем. У душевном погледу код оваквих мушкараца треба утицати на исти начин како на развитак дечјег интелекта тако п на развитак његовог срца.