Delo

ПОСЛЕ СВРШЕНИХ ТРГОВИНСКИХ УГОВОРА 295 пољопривредних школа и на овај начип да се продужи дапашње образовање, које се свршава носле осповне школе. За васпитање трговачке омладине има доста добрих школа у нас. Како се ова младеж регрутује из вароши, које поред основне школе имају и гимназије, код њих се лакше може доћи до општег образовања, на које се лако може стручно трговачко накалемити засебним трговачким вечерњим, нпжим и средњим школама. Из ових је разлога ниво наших трговаца далеко виши од сеоског и ако се за школовање трговачко има још доста урадпти; засада се овим питањима нисмо бавили, јер се она лако дају решпти. Најпотребније су, поред стручних пољопривредних школа, занатлпјске и радничке школе. На занате и у индустријске радничке школе иду или пеписмени радници, или они који су само основну школу свршили. За једне и друге потребно је нарочитим школама (за данас служе вечерњи курсеви) дати им опште образовање, да буду толико развијени да се лакше, кад занате и послове индустријске савладају, могу успешно одавати усавршавању своје струке. Ова се општа развијеност може дати и данашњим вечерњим школама, може се пружити продужним основним школама а и нарочитим установама просветним, које саме веће индустрије могу и морају имати. Школе за уметничко занатство, за спремање онога кадра радничког, који ће надзиравати извршење пројектованих послова одЈако спремних техничких лица, у нас још не постоје. Како је у нас велика потреба за овај кадар људи, који се данас добива са стране, ваља у местима индустријским и јако занатлијским подићи школе типа школа занатлијских на западу. Једну је такву приватну школу, која постоји од неколико година у нас, субвенционирало министарство привреде, и она се имала постепено поделити на одсеке: палирски, дрводељски, машински (са инсталаторским) и одсек за рад у металу. Ова би школа ностепено имала и већи број одељака и могла би са толиким одељцима остати само у Београду, као месту где има доста разноврсне ипдустрије и заната. За места у унутрашњости, која се одликују нарочитом индустријом, подигле би се средње занатлијске школе са по једним од стручних одсека. У овпм би школама, поред техпичких теоријских лица, предавалн свршени мајстори поједине гране и основе занатлнјске вештине. Ученици би један део