Delo

ТУМАЧЕЊЕ фиЗИЧКПХ II СОЦИЈАЛНИХ ПОЈАВА 355 •следњи узроци темпорерни и лако променљиви. Дејство се јачих узрока лако не мења, а како од њих форме зависе, то се и немогућност лаких промена у формама доводи у везу са принципом, названим консерватизмом у науци. Ово је исто за све појаве. Силе физичке, које из физиолошких јединица склапају основне ћелије и организме, са чим је у вези наследна, атавистичка моћ, јаче су од сила спољне природе, и те силе чине појаве консервативне у органским бићима. Можда су виталне силе продукат дугих и трајних утицаја биле кроз прошле генерације и околине, али је њихова јачина већа од секундарних спољних сила и оне се лако не могу ни елиминисати ни модификовати. Ово, што сам сад изнео за гравитацију и афинитете међу основним јединицама физиолошким, да се пренети на консерватизам социјалних система. Један се облик друштвени: породица, народ, друштво не мења тако лако променама спољних сила, и промене су све јаче и чешће могуће, што су лабавије везе између јединица, које улазе у склоп каквог социјалног система. Социјални је афинитет јачи, што је ближи нагонским особинама, а све је слабији, што се посла има са вишим ступњевима у диференцијацији облика социјалних. Солидарност друштвена је слаба, кад се тиче односа између два разна народа или две разне расе, а јача је, кад се тиче односа међу једноверном или једнокрвном браћом, и све је јача, што се иде ближе породици. Гравитационој сили за процесе и облике у физичким појавама сличне су унутарње силе за системе органске или социјалне, где их називљемо обично солидарношћу. Речено за везу између гравитације и инерције у првом делу ове расправе да се овде нрименити на односе између примарних сила и консервативних. Консерватизам је опирање перманентних дејстава физичких сила, и то обпчно унутарњих, дејству спољних узрока и средина, које пертурбирају ефекте нормалне између оних агенаса и фактора, који утичу на постанак и одржање форама. Слично се да извести за консервацију процеса и ма да је консерватизам код процеса по све идентични са инерцијом, о којој смо доста говорили. IIII За механистичко тумачење појава, било по каквој теорији на лр. по енергетичкој, главно је наћи облике, форме математичке 23*