Dvadeset godina rada Prosvete

115

успјехом Школу завршиле: Баћевићи (срез Мостар) 11 ученица, Ђијело Поље (срез Мостар) 11 ученица, Ламници (срез Бос. Градишка) 11 ученица, Доњи Поплат (срез Столац) 15 ученица, Разбој (срез Бос. Градишка) 16 ученица, Станови (срез Тешањ) 15 ученица, Мрчевци (срез Бос. Градишка) 10 ученица, Самобор. (срез Гацко) 14 ученица, Маглајани (срез Бања-Лука) 11 ученица, Автовац (срез Гацко) 10 ученица, Наденићи (срез Гацко) 18 ученица, Срп. Волари (срез Приједор) 12 ученица, Грачаница (срез Гацко) 11 ученица, Брезичани (срез Приједор) 18 ученица, Гацко 12 ученица. Укупно 15 школа са 196 ученица. — Од овијех је било 170 дјевојака у доби од 14 до 20 година и 26 жена. По вјери је било: 170 православних, 10 муслиманки и 7 вјере католичке. Готово све ученице, њих 180, биле су аналфабети. Свесуу Школи кваучиле читати и писати и рачунати до 100.

Организација Просвјетиних Школа за сеоске домаћице. Просвјета оснива ове школе у колаборацији са Државом и мјештанима, гдје је школа, родитељима и старатељима дјевојчица, које школу похађају Државајередовно уступала стручну учитељицу. Про-

свјета организује сав · Течај за неписмене у

посао, прибавља за.Просвјетиној Школи за Сеоске Домаћице. школу кухињски на-

мјештај и инвентар за собу учитељица. Стручној учитељици придодаје помоћницу. Мјештани уступају просторије за школу, брину се за огријев, освјетљење и прехрану ученица и учитељица и воде, у споразуму са учитељицама, непосредан надзор над школом. При организовању ових школа Просвјета се за помоћ обраћала и Колима Српских Сестара, гдје је Школа оснивана и у овоме раду су помогли |росвјету Кола Српских Сестара у Бос. Градишки, Мостару, Гацку и Приједору.

Систем Прросвјетиних Школа за Сеоске домаћице није интернатски. Ученице сваки дан долазе. у 7 сати изјутра у школу, а увече иду својим кућама, тако да за вида могу стићи. Овај систем изабран је из два разлога. Први је, што је далеко јефтинији од система интернатскога, гдје су ученице стално у школи, за сво вријеме трајања школе. Други је разлог, што је непосреднији, боље дјелује. Од првог дана, кад школа почне рад, настаје културно ткање између школе и куће. Ова организација и овакав систем ових школа показали су добре резултате. Школа без интерната, гдје свака ученица сваку вече иде својој кући, далеко је, за наше прилике,

9#