Džuboks magazin

TEHNIČKI KUTAK

ČET ETKINS

o gitarama, pojacalima i posebnim efektima

ч/ f ' et Etkins je jedan od najcenjenijih gitarista sveta i veliki poznavalac elektronske оргеше za snimanja i eiektrične instrumente. On je i umetničko-programski direktor diskokuće RCA Victor u Neš vilu. Zato se može reći, da je ovaj njegov intervju među najautoritaliv nijim koji se iz ove oblasti mogu da dobiju. Da li imate neku poseb nu naklonost prema nekoj određenoj snazi pojačala koje koristite sa gićarom? To zavisi od okolnosti. U studiju vam ne treba mnogo snage. Ako svirate suviše jako, u!azićete i u sve ostale mik rofone i snimatelj ne može da vae kontroliše i reguliše. Na predstava ша, ako se koristi sistem ozvučenja same sale ako ispred svog pojačala stavite mikrofon takođe nije neophodno vellko pojačaio. Ovo, ko је ja najviše koristim, ima oko 50W. Ali ja svakako stavljam mikrofon uz njega. Da li ikad ukljpčujete gitaru direktno u sistem za ozvučenje sale ill to ne funkcioniše dobro? Ne > to nisam nikad radio. Mnogo nastupam sa Flojd Krarnerom pijanistom i Buts Randolfom, pa smo se nosili mišIju da nabavimo 4 —5 dobril mikrofona i mnoštvo priključaka kojim bi mogli da se spojimo sa bilo kojim sistemom ozvučavanja. Tada bismo mogli sami da podešavamo zvuk i to bi donelo dosta poboljšanja. Ali tada bi najverovatnije morali da vodimo sopstvenog operatera za zvuk, a i sami bi bili više angažovani. A da li imate posebnu naklonost prema nekom zvucnibu? Ne. Oni koje ja upotrebljavam su dva od 25 sm prečnika i sasyim sam njima zadovoljan. Pri snimanju, međutim, često ih i ne koristim. Mesto u pojačalo, gitaru uključim direktno u kontrolni sto. To ođlično funkcioniše. ICažite nam nešto o vašim RCA studijama ovde u novoj zgradt. Mi ovde koristimo najviše kondenzatorske mikrofone. Naš

mikserski pult je tranzis torizovan i ima 15—20 kanala. Imamo sve vrste studijskih magnetofona četvorokanainih, vise trokanalnih siereofonskih i neke mono. Naš studio je jedan od najvećih u zemlji 22X15X10 rn. imamo i malu izolovanu sobu uz studio, u koju možemo da stavimo pevača koji peva tako tiho da orkestar ulazi u njegov mik rofon. Imarno i 6—B velikih reverberators. Sme šteni su u posebnoj prostoriji, a svaki sadrži u sebi čeličnu limenu plo ču 2,5 X 2,5 m mesto spirals u standardnim reverberatorima. Neke snimke pravite i sami kod kuće. Kakvom opremom tamo raspolažete? Ponekad napravim neki snimak kod kuće, ali ga obavezno doteram u stu diju. Imam i sopstvenu malu laboratoriju sa pot rebnlm instrurnentirrxa. Ja sam prepravljarn svoja pojačala i povremeno kontrolišem da li rade ispravno. Vi sami projektujete svoje gitare, zar ne? Da, nekoliko sam konstruisao, „Gretsch” ih je izradio za mene. Ja smatram da za električnu gitaru ne treba koristiti vise od dva reda elektromagneta. Jedan je uz most i kad se nad njim svira zvuk je oštar; drugi je postavljen dalje i on ima puno niskih tonova. Najviše koristim jedan red onaj uz vrat jer yolim lep zvuk. All mnogi vole raznovrsnost zvuka pa uzimaju gitare sa dva i tri reda elektromagneta, Kakva su vaša iskustva sa najnovijim zvučnim efektima stvorenim gitarom? —; Neki momci iz Kalifornije su nedavno doneli jedan uredaj, sličan nečemu što smo ja i jedan prijatelj radili pre dosta vremena, Oyaj je sad tranzistorizovan. Koristi elektronske filtre i umnožače. On omogućuje da se gitarom prave najrazllcitije vrste zvuka, ali to je već jer sasvim tako zvuči. Ja ga i ne volim.

MIKSETA

★ Cesto se javlja potreba da se na pojačavač sa samo jednim ili dva ulaza priključi vlše izvora (el. gitare, orgulje, mikrofoni). Neko resava ovaj problem na taj način što na isti ulaz uz pomoć improvizovanih priklju čaka vezuje dva pa i tri instrumenta. Ovakva veza smanjuje mogučnosti pojedinih ins trumenata i često dovodi i do

uzajamnog smetanja. Relativno jeytino ali dovoljno elegantno rešenje je samogradnja ove male miksete, koja će moći da posluži i za razne druge svrhe, Njenu montažnu šemu viđite na slici br. 1. Priključc! označeni brojevima: 1,2, 3, su ulazi na koje se priključuju instrument!, dok se sa priključka 4 vodi zbir svih signala u pojačavač. Svaki ulaz omogućava nezavisno regulisanje jačine u odnosu na druga dva, tj. ulaz! ne utiču jedan na drug!. Sve el. veze tete izvesti lemlje njem električnim lemilom, koje u svom kompletu alata i op reme treba da ima svaki VIS. Ukoliko ga nemate, vi uradite sve mehačnike radnje (izbušite potrebne rupe, priCvrstite prik Ijučke i potenciometre prema

rasporedu sa si. 1.), a zatim zamolite nekog prijatelja radio amatera da vam pozajmi lemilo ili (još bolje) da vam on zalemi. Pošto ste sve to uradili ostaje da miksetu isprobate. Izlaz miksete (priključak 4) vežite kablora na ulaz pojačavača a na ostale (br. l, 2,3) priključite Šta hoćete. Jačlnu pojedinih ulaza regulišlte potenciometrima. Spisak potrebnog materijala:

4 komada mikrofonskih prikIjučaka ženskih; 3 komada otpornika od 0,5 M 0,5 W; 3 komada blokkondenzatora od 50pF; 3 komada potenciometara od 1M 1 prigodna kutija od gvozdenog lima u kojućete to sve da stavite. Sve potrebne delove možete kupiti u bilo kojoj prodavnici radio-materijala. To neće koš tati vise od 30 novih din. Gotova mikseta imaće za vas mnogo veću vrednost. Pomoću nje možete na svakom magnetofonu da sniraate iz tri izvora istovremeno. O tome (k-ugi put.

Miroslav LEVICKI

OBAVEŠTENJE

Svi eitaoci koji žele da đobiju ođgovor na pitanja iz tehničke oblasti, mogu da se obrate na adresu redakcije, uz naznaku „Za tehnički kutak”.

29

TEHNIČKI KUTAK