Ekonomist

42

1430 динара, јер прелази преко више вициналних пруга, дочим би на изравној тарифи плаћало само 660 динара. Исто предузеће плаћа код експорта у Италију по једном вагону резаног дрвета 2840 динара, дочим би код изравне тарифе плаћало 1860 динара. Исто је и с осталим артиклима као и с извозом у друге земље на пр. Мађарску, Аустрију, Швајцарску и т. д. Слични су случајеви и за Босну, где се овим начином поскупљује возарина за округло 200 динара по вагону код два прекида. Ово су само појединачни случајеви из великог броја оних случајева, који су били предметом опетованих жалба наших индустријалаца на Министарство Саобраћаја, у којима се је опетовано упозоравало на даљну немогућност експорта ради оваквих прилика.

Друге државе, које су биле у сличном положају, решиле су то питање у корист своје индустрије, Тако је н. пр. Аустрија увела, да се за сваки прелаз на другу железничку пругу урачуна по 10 км. више као рекомпензација за смањени приход. Италија је за Јужне Железнице одредила, да се удаљености тих пруга имаду збројити с удаљеностима државних пруга и да се тарифа рачуна по овом зброју. На сличан начин решава то питање и Чехословачка, која кани за ублажење евент. умањеног прихода увести прирез од 2", на досадашњу тарифу.

Услед тога је скрајње време, да се и код нас ово питање реши на сличан начин ако нећемо да нам оно и даље сапиње способност наше конкуренције и извоза.

2.) У сврху олакшања извозне трговине предлаже се сисшем експоршних тарифа за извоз дрвета и свих дрвних производа преко наших јадранских пруга као и за извоз у остале земље као што је Мађарска, Грчка, Аустрија и др. које ће бити барем за 30%, ниже од садашњих.

3.) Исто тако тражи се за помагање извоза увађање рефакција за мање вредне продукте и за врло удаљене пилане као и реекспедиција с директним тарифама. Ово је последње нарочито важно за оне твртке, које имаду концентрацијска складишта на нашој територији.

4.) Надаље је потребно увести декласификацију за оне шумске производе који не могу да подносе данашњу возарину. То вреди у првом реду за тшрупце, који се шаљу ради