Ekonomist

Закон о буџету, према нашој горњој дефиницији, садржи само одредбе које имају искључиво финансиски карактер. То произилази из самог етимолошког значења речи буџет ђопдееге (реч Вашасете, у старом француском језику значило је малу кесу где се држи новац,) из значења које сви модерни законодавци дају речи буџет, као и из дефиниција буџета готово свих јавно-правних и финансиских писаца. Код нас још постоји позната одредба из чл. 44. зак. о рачуноводству у којој је побројано шта све финансиски закон треба да садржи. Читајући овај законски пропис, закључујемо, да финансиски закон који прати буџет има да садржи само такве одредбе које стоје у непосредној вези са буџетом; које као и сам буџет важе само годину дана, и које не противрече зак. о држ. рачуноводству. — (в. Сл. Јовановић Уставно право ст. 965). Поред свега овога, закон о буџету садржавао је и увек садржи T. 3. в. овлашћења. Кад се говори о финансиским овлашћењима, онда се увек истиче, да су она ималаи дан данас имају свој нарочити значај и оправдање. Практичне потребе натерале су законодавца да измисли праксу овлашћења, јер му није увек било у могућности, да тачно у напред одреди колико ће се по једној буџетској позицији потрошити, па му је лакше било, да у виду једног овлашћења, одреди суму коју ће један министар или ма какав други управни орган, за једну извесну сврху, потрошити. Ако се не би указала потреба за издатком, или не за употребу целе суме предвиђене у овлашћењу, дотични управни орган овако назначене суме неће, било у целости, било делимично, потрошити. Против оваке праксе нико није могао разложно ништа имати јер се њено оправдање налази у самој и неизбежној потреби.

Међутим, модерни законодавац се није зауставио на овим финансиским овлашћењима, већ је своју праксу у овом предмету злоупотребио, уносећи у закон о буџету неке одредбе које никакве везе са буџетом немају. Нема сумње да се оваква пракса може једино сматрати неправилном и незаконитом, Разлог који се истиче као основ и оправдање овој неправилној пракси, јесте, да је често немогућно извршити какве важније реформе у законодавству или донети какве важне нове законе са гломазном законодавном процедуром, која нарочито тражи много времена, — и да је због тога модеран законодавац, као сваки