Ekonomist

Ко O O“

тив. франака, а за употребу пруга од !. фебруара 1925. године напосе још 609.375 шв. франака. Од ове своте плаћа се 304.687 шв. франака т. ј. половица упорабнине у готову новцу, остатак пак плаћа се у 5% рентним облигацијама плаћеним на енгл. фунте тако, да ће се ове облигације уз полугодишње 5%, камате амортизирати почевши од !. јула 1927. кроз 80 полугодишта, т. ]. 40 година. -

Осим тога плаћа румунска влада за преузети материјал 19 мил. леја у готовом, издаје +/, возног парка мађарском делу жељезнице, коначно преузима мировински фонд у релацији, како су |. јуна 1!926. пензионери становали на територију Румунске п то са истим правима као румунски држ. чиновници, Румунска влада обвезала се је, да ће на арад-чанадској жељезници отворити транзитни промет, да ће разграђени колосек између Батоње и Печке успоставити тако, да се промет између Арада и Сегедина може отворити !. маја 1927. Ово задње утаначење ратификовано је почетком децембра 1926.

Поред Арад-Чанадских Сједињених жељевница рабило се је још од 17 другим приватним жељезницама и то о жељезницама Брашо—Харомсек, Берзовин—Оравита, БочамонтаншРесита п о такозваним трансилванским жељезницама Хосуфалу—Удвархељи—Марошлудаш, Темешвар—Нађсентмиклош —Модош. Са друштвом Самош у погледу жељезница АпахидаДеш=—Бештерце (Окм.) Дес—Вилах (98.4 км.) пи БештерцеБоргобестерце (29 км) преговори још нису довршени.

У погледу сад наведених жељевница има се истакнути, да по установама Версаљског мировног уговора (чл. 260 , 279) Румунској држави припада право да ликвидира сву имовину истих п да је репарациона комисија у Паризу приоритетне деонице путем дражбе у корист румунске државе продала. (тога нас питање откупа ових жељезница у оквиру наше расправе даље не занима. Припоменут ћемо нузгредице само то, да је румунска влада решила ово питање на тај начин, да је за прошло време платила извесну суму у готовом, а даље кроз 40 година плаћа 5% на државне облигације, издате друштвима место деоница по релацији 14 златних леја за 100 златних круна.

Д-р Холцман п HB. II.

Економист 15