Ekonomist

281

Машине на снагу приказују се исто тако редом од најстаријег и првог парног строја пи водне турбине до најсавршенијег Дизелмотора. Самом Дизелу је посвећена цела сала.

Сутовемна саобраћајна п транспортна средства. Од најпримитивнијих двоколица у којим је био возач сам покретна снага вучом или гажењем, ређају се у том одељењу према постепеном развитку све врсте бицикла, кочија, аутомобила, вагона железничких и трамвајских, моторних кола, локомотива и локомобила. За видети је први Дајмлеров мотоцикл, аутомобил »Протос«, који је 1908. год. на утрци око света добио прву светску награду, прва железница коњском снагом ЛинцБуђејовице из 1827. год. и прва локомотива Сименса из 1879. год.

Градња друмова, омселезниша, тунела и“ мостова. Делови римских и египатских друмова виде се у оригиналу и развитак у градњи до једне данашње Лондонске улице, која је у три етаже прекопана због равних канализација и спровода струје расветног плина и воде. Техника постигла је дивљење света у изградњи Алпских железница на Св. Готхард пи Јунгфрау, које су овде до детаља и у огромном сразмеру моделисане. Виде се и модели Симплон тунела 1837. год. и Семеринга 1849. год. Мостоградње су изложене од Кашмирског моста у Индији пи првог Дунавског дрвеног моста код Регенсбурга из 11 столећа до моста »Британија« у Лондону од Стефенсона.

Бродоградња : Прошавши неколико просторија у којима су изложени чамци и лађе дивљих народа из дебла истесани дођемо до каравеле Колумба, којом је он !492. год. пловио у »дападну Индију«. Видимо развитак у градњи једрењача, римских галија на весло, адмиралску лађу Нелсона из 1800. год., први пароброд на свету „Шарлот Дундас« из 1806. год пи напокон се нађемо сами и не слутећ на једном модерном прекооцеанском пароброду, обилазимо кајите, улазимо у огромну трпезарију у којој је све прострено као у збиљи, разгледавамо луксузни намештај и комфорт за путнике ит д. све у оригиналној величини, што и није чудо, ако се зна да је само овај последњи хол висок 20 м., дугачак 60 м. и широк 21 м. Исте смо тако фрапирани када се — обилавећи следеће просторије — нађемо наједаред у морској дубини и једино нас огромна стакла штите од саме воде. У води гледамо мине, торпеда и сигнале, све у оригиналу. Као последња етапа овог оделења изложена је прва немачка подморница (сумарен) дужином пререзана, да би посетиоцу UDJHD Ja на углед целу своју унутрашњост.

Ваздулопловство : У огромном холу од 20. м. висине висе оригинални аероплани Лилиентал из 1896. год., Врајт од 1906. год., први Блерио, Граде, Румплер, Фокер и Јункере. Развој и напредак балона, змаја, дирижабла и падобрана предочен је исцрпно. У моделима могу се осматрата »Монголфјер«, »Прајсен«, сви Цепелини, Парсевал и Шите-Ланц.