Ekonomist

439

а не само од једриља и слободне пловидбе. Нека од њих пак имају и доста знатан трговачки промет, поједина као на пр, Обровац, Опузен и т, д. имају чак врло живахну трговину, јачу него ли врло много лука за које Управа Поморства води сада евиденцију. За жаљење је зато што Управа Поморства ни до данас- није била у стању да постави своје органе у тим лукама. Надамо се да ће се ти недостатци у што краћем року уклонити.

Свега је прошло кроз тих 64 лука 142 хиљаде лађакоје су заузимале бродски простор од свега 23,661.344 нето регистер тона. Свака нето регистер тона захвата простор од 2.83 mš, (Ово може дакле донекле дати слику огромног бродског простора који је саобраћао у нашим лукама, Али у тој цифри рачунати су бродови који су ушли (допутовали) у луке и бродови који су изашли (отпутовали) из лука. Значи да је бродски простор дупло рачунат, пак је зато довољно узети и само цифру допутовалих или само цифру отпутовалих лађа. А те су две цифре разуме се приближне (допутовало 71,021 лађа, 11,839,858 тсна, отпутсвало 70,984 лађе, 11,821.486 тона).

Врло су лепо одвојене најважније врсти пловидбе и тако видемо да је једриља отпутовало 6740 са 295,113 тона, а параброда редовите пловидбе 58,947 са 9,020.503 тсна, док параброда слободне (нередовите пловидбе) 5.297 са 2,505.870 тона. Упада у очи мали број једриља и њихов сразмерно миминималан број тона, затим мали број лађа слободне пловидбе али њихов сразмерно велики број просторних тона. Ако даље загледамо видећемо да у 10 лука се у опште не појављује слободна пловидба, али само у већим лукама се појављује у броју вредном пажње. Њихов сразмер грема редовитој пловидби је све повољнији у колико је лука већа,

Има само 4 луке у којима је целокупни број приспелих и отпутсвалих лађа прелазио цифру 5000 и то: Сплит (15,036), Шибеник (7,254), Дубровник 1. и 11 (7696), Сушак (6556), а само још 6 лука са преко 3000 тона, док само 9 од ових 64 има испод 1000 лађа годишње.

Пет лука имало је свега бродског простора преко 1,000.000 нето регистер тона и то Сплит (4,610.387 Дубровник (2,754.966), Шибеник (1,514.369), Сушак (1,446,044, Корчула (1,103.793). Бесумње да Корчула није примила овакову посету лађа на рачун њезиног трговачког значаја него једино због њеног положаја као пролазна додирна тачка из јужног у средње и северно приморје. Даљих 37 лука имало је преко 100,000 тона бродског простора.

Интересантнији од овог прегледа јесте преглед промета бродова по земљама доласка (тј, порекла) и одредишта (у коју земљу је лађа директно путовала из наше луке). Из овог прегледа се уверавамо да преко 70%, бродског простора који се појављује у нашим лукама, саобраћа између наших лука