Filatelista

једну малу историју једног великог, несебичног човека-педагога, чија је успомена сстала свежа и данас не само у Швајцарској, већ и код других народа. Да је ово тачно, најбоље сведоче „Песталоцијева села“ широм Швајцарске, која су установљена 1944 године на предлог Швајцарца Др. Кортија. Овај предлог дошао је као израз захвалности Швајцарске, што је избегла учествовање и страхоте минулог другог светског рата; замисао је потпуно спроведена у дело. Швајцарска влада је основала по разним кантонима „Песталоцијева села“ за збрињавање ратне сиро-

Немања Увалић

чади, у којима се налазе зближена деца —- ратна сирочад Грчке, Немачке, Финске, Италије, Француске, Енглеске, и др. земаља. У овим „селима“ деца уче школе, у којима се предавања држе на матерњем језику. После наставе деца учествују у обради земље и другим пољопривредНИМ пословима; за време одмора баве се разним спортовима, телесним вежбама, читањем и др. За време школског распуста одлазе на одмор у отаџбину својим преживелим рођацима, да би се опет вратили на „Песталоцијева села“ и учењу почетком нове школске године.

Како да средимо наше збирке

Чланак „Разне филателистичке збирке" у „Филателисти“ бр. 10/50 побудио ме је да изнесем још један начин, како се збирка марака може лепо и декоративно укусно средити, односно како сам ја своју збирку средио. .

Свака збирка, као целина, треба да претставља објекат естетски лепо и укусно сређен и уређен. Саме марке, које су предмет нашег сакупљања, ако су лепо сложене и распоређене, дају лепши утисак, него ако се једноставно поређају, рецимо у класере по редоследу одговарајућих вреднота. Моје је, према томе, мишљење да класерима треба да се служимо само за смештање дупликата за мењање и за привремено смештање марака намењених за збирку, док их у збирку не унесемо. Збирка се најлепше може средити на белим картонима са једва видљивом милиметарском мрежом; ти картони треба да су на месту за превијање обложени платном тако да се не могу ломити. Картони се умећу у укусно израђене плетнене или кожне корице са федерима, које држе све картоне у виду повезане књиге. Добра страна тих корица и предност над онима са разним затварачима и бушеним картонима — листовима је у томе, што се увек картони могу просто и једноставно вадити, уметати, додавати или одузимати отварањем корица, а да при томе не постоји никаква опасност по картоне, да ће се, можда, због чешћег ваЂења цепати или кварити.

Пожељно би било да се на сваки лист картон ставља само по једна серија марака и да се за њу поља одреде и уцртају што је могуће лепше и укусније, а према вољи и жељи и на начин како то сам сакупљач збирке жели и сматра да

83

је најлепше. Код тога посла ће нам милиметарска мрежа на картонима много помоћи и посао олакшати. Распоред марака на појединим листовима је „разуме се, произвољан и може да се изврши на много разноразних начина и са много комбинација. Поља за поједине марке се могу само једноставно тушем извући — оцртати, а могу се сачинити мањи или већи оквири за сваку марку од више линија и са разним шарама и украсима, а потом, евентуално, још и један велики оквир за све марке те серије, односно за све марке на том картону. Оквири могу да се цртају црним тушем или да се комбинују из више боја, у коју сврху ће нам опет послужити тушеви у разним бојама. При томе врло је лепо 'и укусно, па и у складу са маркама, које ћемо на картон лепити, ако оквире за марке и евентуалче шаре око оквира израдимо у нашим народним орнаментима и са мотивима наших народних шара. Може и цео табак да се исцрта у шарама у боји, а само поља за марке да се оставе бела. Избор шара и мотива је при томе, захваљујући великом богатству наших народних шара и мотива и то за сваки крај наше земље различитим, тако велики, да нећемо претерати, ако кажемо да је неисцрпан. Према самој намени марака, према њиховим бојама или према крају наше земље, са којим издавање тих марака има неке везе, изабраћемо шаре тога краја, односно одговарајуће живописне боје и картон тако исцртати и средити. Комбинације положаја марака и народних шара, као и усклађивање мотива са марака са одговарајућим шарама су безбројне. Код марака које претстављају цвеће, могуће је, рецимо, у народним шарама израдити преко целог табака цвет, код кога ће на сваком листу цветне кру-