Filatelista
5173
i Bri 1946. о стогодишуице ро"Ђења Светозара Марковића.
2) НАТПИСИ такође морају a што дискретнији, а, у исто време потпуно чит= ки. Је ли потребно да на свакој марци
бСуде написано „ФНР Југославија“ два пу-
ma, ћирилицом и латиницом Изгледа да није, јер на маркама издања 1948 поводом 8а0-родитшњице Југословенске академије; издања. 1950 поводом загребачког велесама и издања исте године поводом недеље Црв. Крста, као и на некима другим, навив дрожаве је наведен само једанпут. Двоструки назив државе ствара непотребно шаренило и смањује користан простор за слику марке. Један лео наших грађана служи се ћирилицом, а други латиницом и мора се водити рачуна ла се задовоље И једни и други. То 'се може постићи на један од следећих начина: а) један вер-
· тикалан ред марака у табаку да добије
натпис ћирилицом, док други латиницом итд. Примери: издање 1940 поводом заседања Балканске Антанте и излања 1945 поводом сазива Уставотворне скупштине; 6) марке са једним и са другим натписом распоређују се наизменично, по реду ша= ховске табле. Пример: марке Јужно-ан фричке уније, где постоје два званична језика; в) поједине вредности исте серије имају натписе само ћтрилицом, док, наизменично, друге вредности само латиницом. Примери: издање 1985 за зимску помоћ, издање 1950 поводом недеље Црв. Крста и издање исте године поводом дана морнарице.
Натписи могу да ice ставе у засебан моквирени простор (нпр. издање 1945 поводом сазива Уставотворне скупштине), или непосредно на самој слици марке н. пр. издања 1950 поводом шаховске олшмпијаде и поводом дана морнарице, или пак по крају марке тако да натпис буде са ставни део оквира за слике марке (нпр. падање 1950 поводом прославе 1! маја). Не може се рећи да је један од ових начина бољи од других. Све зависи од опште композиције цртежа и од укуса са којим је натпис изведен. Може се препоручити да се натпис комбинује са оквиром саме марке. Као срећни примери могу се навести: издање 1949 поводом стогодишњице железница, издање 1950 поводом прославе 1 маја и издање 1950 поводом дечје недеље. Као пример несрећног решења натписа могу се сматрати: авионска “спомен марка на Ловренца Кошира, 1948, мар“ ка од 10 дин. издања са прбовима 1948 MW двоструки натпис ћирилицом и латиницом на издању 1950 поводом ваздухопловног слета; код ових примера натписи су стављени у извештачене и мало естетске оквире и чине немиран и мало пријатан утисак. Иввештачени и претенциозни натписи су и на данашњој франко-серији, где је назив државе стављен на извијене траке,
OH O O издању | 1918 рбине тде су оне ипак више у складу сагосталим пртежом марака. Пренатрпаност у натписима може сасвим да упропасти изглед марке. Пример: издање 1945 у корист ПрвКрста и. нарочито, „марке од З и 5 дин_партизанске серије“ 1945, где су натписи заузели толико места ла није остало довољно простора за задовољавајућу обралу слике.
Натписи морају да буду видљиви Ни читки, што није случај са натписом „Планица 1949 на марци од 10 дин.
Као нарочито успели натписи могу се поменути натписи на маркама недеље Црв_ Крста 1949, издања 1950 поводом просла– ве 1 маја и издања исте године поводом Дана морнарице.
3) ПРТЕЖ МАРКЕ мора што једноставније, убедљивије да прикаже одређену идеју и да чини хармоничну, хомогену и уравнотежену целину са натписима пи са оквиром марке. У овом погледу одлучујућу улогу -ирра уметничка, способност сликара,
Не треба губити из вида једно од основних правила у графичкој уметности: није сваки цртеж, чак и најуспелији, погодан да буде графички изведен на марци. Треба водити рачуна о малим димензшјама марке и техничким могућностима изабраног начина, штампања.
Треба избегавати сваке пренатрпано– сти. Као пример пренатрпаности може д: служи марка од 10 дин. издања 1950 поводом шаховске олимпијаде; чега нема на тој марци. И државна застава, и гргншце државе, и плаво небо, и земљина кугла, и поједине шаховске фигуре, и два играча за шаховском таблом са контрол ним сатом. Такво шаренило нема много заједничког са уметношћу и треба да се избегава. Правилној композицији слике мора се посветити нарочита пажња 4 треба избегавати све што није природно. Као пример лоше композиције слике може се навести издање 1946 г. поводом прославе дана победе и издање исте године поводом конгреса ПТТ. Сасвим природно је нацртано небо на свима вредностима издања 1950 г. поводом ваздухопловног слета. Треба избегавати стилизације, јер" оне ретко 'успевају. Стилизовани (брод. квари целу слику иначе успелих марака од 3 и 12 дин, издања поводом 75-годишњице Светског пошт. савеза, јер одудара од осталих елемената слике. Треба избегавати сувише често понављање истих елемената цртежа на маркама разних издања. У 1950 години 4 марке из 3 равна издања приказују границе наше државеТреба тражити од уметника мало више стваралачке маште.
134