Filatelista

seban deo acrofilatelije.

Danas kod avionskih nalepnica noma spe- kulativnih poslupaka, kao kod maraka, ali ja mislim da će se vremenom, kad bude Teško pronaći nalopnice i kad one postanu

Tetkost, i kod njih pojaviti spekulacija; stoga.

preporučujom svima, koji se bave ovom granom acrolilatelije, da ih sabiraju, dok zalihe Još traju.

U početku (1920—1022) na Гогпшгапје Ко=.

lekcija avionskih nalepnica izdatih od strane pošla i društava za vazd. saobraćaj gledalo se kao na uzgrodan deo aeorolilate!lje, ali sada je ovo sabiranje postalo posebna, naročita grana.

Par Avion By Mir Mail

Skrećemo pažnju sabiračima avionskih na= lopnica na ove činjenice:

1) Medu izdatim nalopnicama već više od 80% je zastarelo i izašlo iz upotrebe, te ih je fleško dobaviti kako putem razmene, tako ı kupovinom. Većina ih je iščezla sa filatelističkih iržišta.

2) Мајертсе Još nisu srazmerno skupe; za normalna izdanja prosečna je сепа од 1. do 50 din. za komad. 1 retkosti i greške ne postižu neizdržljivo velike cone, jor najveća retkost ne dostiže cenu većću od 100 dolara.

Nalopnice vazdušne pošte izdalo je 145 država i kolonija i sada ih ima oko 1500 raznih. Mili, zna se da nalepnice ne dolaze u prodaju na pošlama kao marke, već se izdaju besplatno svakom licu, koje želi da šalje pismo vazdušnim putem, — sa izuzetkom Čehoslovačke — izdanje od 1022. g. za liniju Prag—šitrasburg, koje su prodavane po 10 hol. Sledstveno tome nalepnice nc postižu

mom i iščeznuli: — ali će one ostali kao po-

spekulativni cilj, a osim toga imaju sasvimm

malo grešaka i raznolikosti. Ма пајертсата пеша naziva država; sto—

_ га je aerofilatelisti teško ustanoviti pripad—

nost, ali se ipak kod mnogih može pripadnost odroditi po jeziku. — |

_ Kao što smo već napred kazali, Francuska: Je prva izdala nalepnice vazdušne pošte za

linju Pariz—St. Nazer: natpis »Par Алопс“

u pravougaonom okviru, u crnoj boji na tamno-crvenom papiru, nezupčane. — Розје Francuske nalepnice su uvodile i druge države i, poslepeno, ceo svel. Evo kako su po godinama uvodenoe: 1918 — 1 država, 1910: — | (070 — 5. 1021 = > 19228 5 (03. — 5, 1924 — 3, 1925 — 3, 1926 — 6, 1927 — 10, 1928 — 1 — 1929 — 19. 1932 — 16, 1931 — 16, 1932 12, 1933 — 8, 1934 = 8, 1935 — 2, 1936 — 3, 1937 — 3, 1938. = 3. 1939 — 1, 1940 — 1, 1945 — 1.

Do 1930 c. nije bilo jednolikosti u boji, obliku i natpisima, ali, u toku sedam godina. 1930—1937, postignuta je opšta jednolikost 1, na osnovu rošenja Svetskog pošti. saveza_ uzela je plava boja, oblik položen pravougaonik, sa dva jezika — dotične zemlje i irancuski. Interesantne su nalopnice u SAD sa skoro kvadralnim oblikom, na sivo-plavom papiru,

sa nalpisima na dva jezika u tri reda; uvoe-

dene 1931 godine, a i sada su u upotrebi za avionska pisma van Pimerike, a u granicamadržave postoje bezbrojna izdanja raznih privalnih društava raznih oblika, boja i natpisa.

Код пајертса ima interesaninih razlika u bojama, oblicima i upotrebljivim jezicima. OQ ovima poslednjim bilo je reči napred, a po bojama ima inicresaninih osobenosh; sa 3 boje: Italija, Bolivija, SAD, Japan, Brazilija,

"Egipat, Equador, Rustralija, Venecuela, Fran=

cuska. Mieksiko; sa 4 boje: Moeksiko, Ro umbija, Kostarika. — Oblika trougaonog: Francuska, Španija; oblika romba: Francuska; sa slikom зеје: ЗАР, Киђа, Омајешаја, Нопduras, Moksiko, Peru, Salvador.

Алпопзке nalepnice izdale su ove države (po azbučnom redu i po godinama): 1) АЉsmija (XI. 1929); 2) Pivganistan (1934); 3} 'Pılbanija (1932); 4) Alžir (II. 1933); 5) Ађаska (1932); 6) Апооја (1936); 7) Апаога (| 1932); 8) Апбоа (1Х. 1929): 9) Агсепнпа (1931); 10) АцетаЦа (1931); 11) Аш5штје (IX. 1926); 12) Mirika Ekv. Fr. (1927); 13) Afrika Južna (IL. 1925); 14) Barbados (1932); 15) Belgija (1922); 10) Bolivija (1930); 17) Borneo (IL. 1933); 18) Brazilija (1927); 19) Brunaj (1992); 20) Bugarska (1927); 21) Burma (1940); 22) Vatikan (1938); 23) Vel. Britanija (1920); 24) Venecuela (1929); 25) Датbija (1034); 26) Gvatemala (1931); 27) Gvinoeja Franc. (1926); 28) Gibraltar (1931); 20) Grčka (1931); 30) Gujana Fr. (4931); 31) Gornja Volta (1928); 32) Danska (1920); 33) Dancig (1923); 34) Egipat (1924); 35) Ekvador (1920); 36) Estonija (1924); 37) Zanziђаг (1932); 38) Лајпа ођаја (1945); 39) Indija Brit. (1925); 40) Indija Port. (1930); 41»

222

|

Т 5.