Filatelista

52 IZ STRANE FILATELISTIČKE ŠTAMPE

Jugoslovenski trgovci markama zarađuju već kroz to što kupuju za slabe dinare, a prodaju za čvrstu nemačku valutu. Ako međutim, plaćate novitete u nemačkim markama dobijate znatan popust. Tako svaka cena ima veliki luft. Kod kupovine na aukcijama treba biti oprezan. Nekada lotovi izgledaju veoma jevtini, nude se za 10 pa čak ı 5% kataloga, ali kada se marke bliže pogledaju postoji mnogo materijala lošeg kvaliteta.

Do sada nije postojala potražnja za jugoslovenskim markama u toj meri da bi mogla bitno da utiče na oporavak tržišta u zemlji Jer sakupljačima jednostavno nedostaju sredstva. Nemački trgovci (za sada) nisu voljni da se značajnije uključe u trgovinu jugoslovenskim markama. Izgleda da se sada situacija u zemlji menja. Razlog treba tražiti u daljem smanjenju tiraža 2000. godine. Do danas su neka izdanja iz 2000. godine rasprodata (državni arhiv, tiraž 30.000: blok “Jufiz”, tiraž 28.000). (primedba uredništva: — Tiraž izdanja “Dan marke” iako je jedini izvor finansiranja SFJ preko PTT preduzeća smanjen Je sa ranijih 40.000 na 30.000 a nominalna vrednost Je niža nego kod drugih izdanja.)

Marka za državni arhiv štampana je u tabacima od 25 komada, a Jedna je marka sa graverskim znakom. Kako se ove marke skupljaju u paru, to je tiraž faktički smanjen na 2.500. Odgovor zašto je to tako leži kod “Jugomarke”.

U principu su za marke Jugoslavije u značajnijoj meri zainteresovani sakupljači ı investitori iz zemalja sa

čvrstom valutom. Postoji izreka da su poštanske marke akcije malog čoveka. АП, ponašaju li se investitori kao mali akcionari kupuju li sada kada su cene niske, da bi poduprli tržište? Ni na koji način. Kada cene padaju investitori izlaze iz igre. Marke se kupuju kada cene rastu ı to, onda, diže cene. Ali, onaj ko nema akcije kada su cene niske, neće ih ni imati kada cene skoče. O tome treba razmisliti.

Odgovornost za cene snosi ! Mihel. Za sakupljače bez bližih informacija merodavne su cene koje pravi Mihel (Izdavač Kataloga, prim. redakcije). A trebalo bi da bude obrnuto. Mihel bi trebao da reflektuje cene tržišta. Uz dužno uvažavanje redakcije Mihela i oni su samo ljudi upućeni u informacije spolja. A informacije spolja dolaze od ljudi kojima su na prvom mestu njihovi lični interesi. Ova Je igra već poznata godinama (svako stavlja visoku cenu tamo gde mu Je to interes, a pri tom onome što niko nema tome nikada ne skače cena).

(Autor članka dalje kritikuje izuzetno visoke cene za Republiku Srpsku, čije su marke za njega većinom maheraj i ističe okolnost da za skupe marke Republike Srpske sa pretiskom ne postoje ispitivači o originalnosti. U privatna izdanja svrstava i sve obavezne doplatne marke od 1976. godine do danas koje nisu izdanja ZJPTT, već drugih organizacija).