Filatelista
a aaa Rd Čl aIŠqalESA 1aaQaasoEoQoČ _______ —r—49 Planetarni fenomen savremene umetnosti
MAIL – ART SLOBODNA UMETNIČKA ZONA
(od nerazumevanja suštine do nipodištavanja smisla)
“Komunikacija: Ovo je naša teritorija, ne uznemiravajte nas!”
Franz Oberman ps, taj u velikoj meri moćni posrednik u ljudskoj, ai umetničkoj komunikaciji, konačno se
i kod nas izbudila nakon dugogodišnje letargije i, evo, poziva narod da “stvori umetničko delo, lako je! "Šta je Mail-Art pita s velikog postera /poziva za učešće u projektu poštanske umetnosti/umetnosti poštom (ova druga varijanta je tačnija)i odgovara: poruke, kolaži, pesme, uputstva upućene poznatim ili nepoznatim osobama bez obzira na odgovor. (No comment!). Slobodno izražavanje ne obazirući se na tržište i institucije. Razglednice, pečati, marke, pisma, objekti ... Sve je dozvoljeno! Možete da pošaljete oslikanu cipelu, obloženu ciglu, list sa drveta, svojeručno napravljenu razglednicu ili pečat ... “Dakle, sada je sve dozvoljeno, a šta je sve bilo nedozvoljeno u godinama pre ove 2003. – to znaju malobrojni mail-artisti odavde, ali i širom planete Zemlje.
No, nije sve ovako jednostavno, niti se u komunikaciji, pogotovu umetničkoj komunikaciji daju lako objasniti epifenomeni savremene umetnosti – u koje spada i mail-art, kao planetarni fenomen – koje je, ne retko, teško pratiti i razjasniti. Ako je forma princip manifestovanja umetnosti, komunikacija može i mora da bude sadržaj umetnosti. Nije baš lako objašnjiv ni komunikacijski proces: izvor/pošiljalac – posrednik/medij – odredište/primalac ... Mail-art, kaže jedan od najpoznatijih mail artista sveta, Guy Bleus, belgijski umetnik, sadrži bogat arsenal umetničkih aktivnosti: od individualnih iskustava, socio-političkih dogadjaja do formalnih problema prevedenih u vizuelnu poeziju, figurativnu ili konceptualnu umetnost upotrebom raznih tehnika. Komunikacija je transmisija informacije. Razlog funkcionisanja je transmisija, što znači da je mail-art procesualna umetnost, da podrazumeva komunikaciju i razmenu.
Ali, za bolje razumevanje mail-arta može, pre svega, da posluži tekst Prvog medjunarodnog mail-art manifesta, koji su sastavili najagilniji akteri dopisne škole umetnosti i prvog prepoznatljivog začetka mail-arta, kao izdanka Fluxus umetnosti:
“Mail-artisti širom sveta, mail-artu je 20 godina!
1962. Ray Johnson je došao na ideju da osnuje Njujoršku dopisnu školu umetnosti ... Bila je to škola, kako je Tomas Albright rekao u reviji Rolling Stone (april 1972.) “koju su činili samo njen vodja, umetnik-kolažist Ray Johnson statut, a, u stvari, stotine osoba – umetnika, kritičara, glumaca koji su primali njegove pošiljke i pisali mu”
Danas, 1982. godine trebalo bi, pre svega, da odamo počast Ray Johnsonu i njegovoj Njujorškoj dopisnoj školi umetnosti, ali, u isto vreme i da formulišemo osnovne stavove po kojima se mail-art razlikuje od svih prošlih i sadašnjih umetničkih tendencija:
1. Miailartje oblik komunikacije koja može biti upućena jednoj ili više osoba, a koja se tiče sfere “privatnog” ili “društvenog” života. Mail-art je rodjen da bi se suprotstavljao dosadnim umetničkim školama koje su stvorili trgovci, galeristi i kritičari, koji su umetnost uvek